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A small-scale creep test for calibrating an efficient lifetime model for high pressure turbine blades

Dresbach, Christian und Wischek, Janine und Bartsch, Marion und Prien, Thiemo (2022) A small-scale creep test for calibrating an efficient lifetime model for high pressure turbine blades. Materialwissenschaft und Werkstofftechnik, 53, Seiten 440-448. Wiley. doi: 10.1002/mawe.202100347. ISSN 0933-5137.

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Kurzfassung

Jet engines of airplanes are designed such that in some components damage occurs and accumulates in service without being critical up to a certain level of damage. Since maintenance, repair, and component exchange are very cost-intensive, it is necessary to predict efficiently the component lifetime with high accuracy. A former developed lifetime model, based on interpolated results of aerodynamic and structural mechanics simulations, uses material parameters estimated from literature values of standard creep experiments. For improved accuracy, an experimental procedure is developed for the characterization of the short-time creep behavior, which is relevant for the operation of turbine blades of jet engines. To consider microstructural influences resulting from the manufacturing of thin-walled single crystal turbine blades, small-scale specimens from used turbine blades are extracted and tested in short- and medium-time creep experiments. Based on experimental results and literature values, a creep model, which describes the fracture behavior for a wide range of creep loads, is calibrated and is now used for the lifetime prediction of turbine blades under real loading conditions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/189720/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:A small-scale creep test for calibrating an efficient lifetime model for high pressure turbine blades
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dresbach, ChristianHochschule Bonn-Rhein-Sieg (H-BRS)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wischek, Janinejanine.wischek (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bartsch, Marionmarion.bartsch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3952-2928NICHT SPEZIFIZIERT
Prien, ThiemoLufthansa Technik AG, HamburgNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:April 2022
Erschienen in:Materialwissenschaft und Werkstofftechnik
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:53
DOI:10.1002/mawe.202100347
Seitenbereich:Seiten 440-448
Verlag:Wiley
ISSN:0933-5137
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Nickel-based superalloy / lifetime prediction / creep / gas turbine blade / mechanical testing
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Werkstoffe und Herstellverfahren
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Werkstoff-Forschung > Experimentelle und numerische Methoden
Institut für Werkstoff-Forschung > Werkstoffmechanische Prüfung
Hinterlegt von: Bartsch, Dr.-Ing. Marion
Hinterlegt am:28 Nov 2022 10:04
Letzte Änderung:28 Nov 2022 10:04

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