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Wind tunnel experiment with an EPP-wing to investigate aeroelastic effects of nonlinear elastic stiffnesses

Bramsiepe, Kjell und Braune, Marc und Krüger, Wolf R. und Tichy, Lorenz (2022) Wind tunnel experiment with an EPP-wing to investigate aeroelastic effects of nonlinear elastic stiffnesses. In: 33rd Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2022. ICAS 2022, 4.-9. Sep. 2022, Stockholm, Schweden. ISBN 978-171387116-3.

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2MB

Offizielle URL: https://www.icas.org/ICAS_ARCHIVE/ICAS2022_preliminary/data/papers/ICAS2022_0663_paper.pdf

Kurzfassung

Background: Nonlinear elastic, especially degressive, stiffnesses can reduce the wing root bending moment for design loadcases, while the cruise flight shape remains unchanged. Objective: The aim of the wind tunnel experiment is to show up the behaviour of a wing with a degressive stiffness. The tested wing is made of expanded polypropylene foam (EPP). Method: A flexural bending test is conducted to gain the bending stiffness of EPP for different densities and a wind tunnel test is performed to obtain the dependency between bending moment and deflection. The findings are compared to the results of an aeroelastic method based on a nonlinear elastic beam. Results: The bending stiffness of EPP material exhibit a nonlinear degressive stiffness. The foam wing has a softening characteristic for ascending loads. The numerical beam method for nonlinear elastic wings shows up a good agreement with the experiment and points out the load reducing effect of nonlinear structures.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/189396/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Wind tunnel experiment with an EPP-wing to investigate aeroelastic effects of nonlinear elastic stiffnesses
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bramsiepe, KjellKjell.Bramsiepe (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3351-8036NICHT SPEZIFIZIERT
Braune, MarcMarc.Braune (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krüger, Wolf R.Wolf.Krueger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7949-1169NICHT SPEZIFIZIERT
Tichy, LorenzLorenz.Tichy (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9092-5864NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2022
Erschienen in:33rd Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
ISBN:978-171387116-3
Status:veröffentlicht
Stichwörter:hyperelastic stiffness, aeroelasticity, validation experiment, foam wing, load alleviation
Veranstaltungstitel:ICAS 2022
Veranstaltungsort:Stockholm, Schweden
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:4.-9. Sep. 2022
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Institut für Aeroelastik > Leitungsbereich AE
Hinterlegt von: Bramsiepe, Kjell
Hinterlegt am:26 Okt 2022 11:01
Letzte Änderung:18 Aug 2023 12:01

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