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Towards Wall-Modeled LES with Lattice Boltzmann Method for Aeroacoustics: Application and Understanding

Soni, Malav Mukesh und Ewert, Roland und Delfs, Jan Werner und Masilamani, Kannan (2022) Towards Wall-Modeled LES with Lattice Boltzmann Method for Aeroacoustics: Application and Understanding. In: 28th AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference, 2022, Seiten 1-22. American Institute of Aeronautis and Astronautics, Inc.. 28th AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference, 14-17 June 2022, Southampton, England. doi: 10.2514/6.2022-2918.

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Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/6.2022-2918

Kurzfassung

The aim of this work is direct noise computation (DNC) of high-lift wing using Wall-modeled LES (WMLES) with Lattice Boltzmann Method (LBM). There are two aspects of this work: application, where the commercial LB solver ProLB is used as a DNC tool to compute highlift noise, and understanding, where an effort is made to gather know-how about the intricate details/nuances involved with wall-modeling in LBM by implementing it. For the present study, the Category 6 LEISA2 F16 high-lift configuration from the Benchmark for Airframe Noise Computations (BANC) workshop has been selected as the high-lift airfoil. The three-element unswept high-lift wing with deployed slat and flap is resolved on a mesh with different spanwise resolutions ranging from 5% to 20% clean chord length. Periodic boundary condition is used along the spanwise direction. The results of WMLES-LBM simulations were validated for relative accuracy against the extensive experimental BANC database. Results of both aerodynamic and aeroacoustic comparison with the experiments is discussed in detail. For the aspect of understanding, a quasi-analytical wall function for flat walls has been introduced into the academic LB research code Musubi. Results of the simulation were compared with the published DNS results.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/189198/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Towards Wall-Modeled LES with Lattice Boltzmann Method for Aeroacoustics: Application and Understanding
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Soni, Malav MukeshMalav.Soni (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ewert, RolandRoland.Ewert (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Delfs, Jan WernerJan.Delfs (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8893-1747NICHT SPEZIFIZIERT
Masilamani, KannanKannan.Masilamani (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2022
Erschienen in:28th AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference, 2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2022-2918
Seitenbereich:Seiten 1-22
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautis and Astronautics, Inc.
Status:veröffentlicht
Stichwörter:noise computation, Lattice Boltzmann Method, LBM simulation
Veranstaltungstitel:28th AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference
Veranstaltungsort:Southampton, England
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:14-17 June 2022
Veranstalter :AIAA/CEAS
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Technische Akustik
Hinterlegt von: Stebner, Margrit Elisabeth
Hinterlegt am:04 Nov 2022 09:54
Letzte Änderung:04 Nov 2022 09:54

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