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Construction and Assessment of an Inflow-Control-Device for a Low-Speed Aeroacoustic Fan Rig

Caldas, Luciano und Kruck, Sebastian und Klähn, Lukas und Rudolphi, Angelo und Meyer, Robert und Enghardt, Lars und Tapken, Ulf (2022) Construction and Assessment of an Inflow-Control-Device for a Low-Speed Aeroacoustic Fan Rig. AIAA Journal, 60 (9). American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.J061729. ISSN 0001-1452.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
1MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/pdf/10.2514/1.J061729

Kurzfassung

Prerequisite for an undisturbed investigation of fan self-noise generating mechanisms is a fan inflow with negligible spatial and temporal nonhomogeneity. For this purpose, an inflow control device (ICD) was constructed for a low�speed aeroacoustic fan rig operated in laboratory environment. The ICD was built using flexible honeycomb covered on both sides with a thin wire mesh to ensure maximum turbulence reduction. The performance of the ICD was assessed both aerodynamically by means of hot-wire and total pressure rakes, and the fan noise emission was recorded by a microphone array. The ICD established a homogeneous inflow in terms of both turbulence intensity and the mean axial flow velocity. Both the turbulence intensity and the integral length scale profile along the radial direction were fully characterized. Turbulence levels of around 0.1% were achieved in the freestream when the ICD was installed on the inlet. Acoustic measurements revealed more stable rotor-coherent tones, along with a strong reduction of narrowband components around the blade passing frequencies. A reduction of the fan noise broadband levels was also observed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/189067/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Construction and Assessment of an Inflow-Control-Device for a Low-Speed Aeroacoustic Fan Rig
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Caldas, LucianoDLR, Institut für AntriebstechnikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kruck, Sebastiansebastian.kruck (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klähn, LukasLukas.Klaehn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1425-4453NICHT SPEZIFIZIERT
Rudolphi, AngeloDLR, Institut für AntriebstechnikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Meyer, Robertrobert.meyer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Enghardt, LarsDLR, Institut für AntriebstechnikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tapken, Ulfulf.tapken (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2022
Erschienen in:AIAA Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:60
DOI:10.2514/1.J061729
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0001-1452
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Fan noise; inflow control device; turbulence control;
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration, L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Caldas, Luciano
Hinterlegt am:24 Okt 2022 08:20
Letzte Änderung:24 Okt 2022 08:20

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