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Rolling Capabilities of the Experimental Vehicle ReFEx

Merrem, Clemens Hans-Joachim und Wartemann, Viola und Elsaesser, Henning und Ruhe, Tobias und Eggers, Thino (2022) Rolling Capabilities of the Experimental Vehicle ReFEx. 2nd International Conference on High-Speed Vehicle Science and Technology (HiSST), 11-15 Sep. 2022, Bruegge, Belgien.

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Kurzfassung

The Reusable Flight Experiment (ReFEx) is an experimental vehicle under development by the German Aerospace Center (DLR). It simulates the re-entry of a reusable booster stage. After being propelled with a VSB30 rocket to an altitude of 130 km it will perform an autonomous reentry. As the aero shape is finalized, the focus of the aerodynamic investigation turns towards more detailed analysis of occurring phenomena. The latest findings which are presented are about the steering capabilities of the rolling motion. A preliminary investigation revealed areas with roll reversal. Therefore, an extensive set of viscous CFD simulations of the entire flight envelope of ReFEx (Mach numbers from 0.6 to 5.5, and angles of attack from 20° to -50°) is produced. It contains different differential canard deflections around the trim deflection. The goal is to identify areas within the envelope in which the canards have nominal, reversed or very little to no roll authority. The findings have a direct influence on the trajectory which can be flown. Other investigated influences on the rolling capabilities are investigated as well and their effects on the design process is presented. The flight of this 2.72 m long vehicle is scheduled for 2023.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/188709/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Rolling Capabilities of the Experimental Vehicle ReFEx
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Merrem, Clemens Hans-JoachimClemens.Merrem (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wartemann, ViolaViola.Wartemann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Elsaesser, Henninghenning.elsaesser (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ruhe, Tobiastobias.ruhe (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Eggers, ThinoThino.Eggers (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Reusable Flight Experiment ReFEx, CFD, aerodynamic design, reusable booster
Veranstaltungstitel:2nd International Conference on High-Speed Vehicle Science and Technology (HiSST)
Veranstaltungsort:Bruegge, Belgien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:11-15 Sep. 2022
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Projekt ReFEx - Reusability Flight Experiment
Standort: Braunschweig , Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge, BS
Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Raumfahrt - System - Integration
Hinterlegt von: Wartemann, Viola
Hinterlegt am:07 Dez 2022 09:01
Letzte Änderung:07 Dez 2022 09:01

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