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Full Electric Helicopter Anti-Torque

Stoll, Martin und Arnold, Uwe T.P. und Hupfer, Christopher und Stuckmann, Christoph und Bichlmaier, Stephan und Mindt, Maximilian und Seher-Weiß, Susanne und Hibler, Stefan und Thielecke, Frank (2022) Full Electric Helicopter Anti-Torque. In: 48th European Rotorcraft Forum, ERF 2022. 48th European Rotorcraft Forum, 06.-09. Sep. 2022, Winterthur, Schweiz. ISBN 978-171387029-6.

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Kurzfassung

On the way to complete electric flight, the electrification of helicopter subsystems is an essential milestone. This paper discusses the design of an electric helicopter anti-torque system, which uses Kopter's AW09 helicopter as a platform and shall be tested in ground tests. Analysis of state of the art anti-torque devices for helicopters has helped to identify concepts, which are suitable to be combined with electric propulsion and actuation. Engineering models are used to estimate the power benefits of varied tail rotor RPM, enlarged and steerable vertical stabilizers and drag reducing devices, which cover the rotor in forward flight. In connection with operational benefits viewed from the OEMs perspective, an architecture is proposed which consists of an electric driven shrouded tail rotor, an electric pitch actuation system and additional aerodynamic surfaces, like a steerable vertical stabilizer and a drag optimized tail rotor cover. The systems were developed according to the results of a safety analysis to meet the requirements of CS-27. The electric tail rotor drive is designed with an internal level of redundancy that allows to compensate for subsystem failures.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/188627/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Full Electric Helicopter Anti-Torque
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Stoll, MartinZF-Luftfahrttechnik GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Arnold, Uwe T.P.ZF-Luftfahrttechnik GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hupfer, ChristopherKopter GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stuckmann, ChristophMaccon Elektroniksysteme GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bichlmaier, StephanMaccon Elektroniksysteme GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mindt, MaximilianMaximilian.Mindt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Seher-Weiß, SusanneSusanne.Seher-Weiss (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6913-7764152207167
Hibler, StefanHamburg University of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Thielecke, FrankHamburg University of Technology, D-21129 Hamburg, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:6 September 2022
Erschienen in:48th European Rotorcraft Forum, ERF 2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
ISBN:978-171387029-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:anti-torque; electric; helicopter; VAST
Veranstaltungstitel:48th European Rotorcraft Forum
Veranstaltungsort:Winterthur, Schweiz
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:06.-09. Sep. 2022
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Institut für Flugsystemtechnik
Hinterlegt von: Mindt, Maximilian
Hinterlegt am:18 Jan 2023 17:55
Letzte Änderung:02 Feb 2024 14:43

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