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Design of the Transpiration Cooled Fin Experiment FinEx II on HIFLIER1

Di Martino, Giuseppe und Böhrk, Hannah und Schäfer, Joelle und Müller, Clemens und Peichl, Jonas Stefan und Hufgard, Fabian und Dürnhofer, Christian und Löhle, Stefan (2022) Design of the Transpiration Cooled Fin Experiment FinEx II on HIFLIER1. 2nd International Conference on High-Speed Vehicle Science Technology, 2022-09-11 - 2022-09-15, Bruges, Belgium.

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682kB

Kurzfassung

For hypersonic flight vehicles, sharp leading edges are integral part of the structure, such as air intakes, wing leading edges and stabilizer fins. However, due to the short standoff distance of the forming shock waves during hypersonic flight, these structures typically face severe thermal loads. In the present paper, transpiration cooling in combination with the application of ceramic matrix composites structures is investigated as a possible approach for novel hypersonic flight thermal protection for sharp leading edges. For this purpose, in the framework of the HIFLiER 1 flight research experiment, the DLR Institute of Structures and Design, in collaboration with the Institute of Space Systems of the University of Stuttgart, is responsible for the design and construction of an experimental module of the sounding rocket. The module will house four fins, whose leading edge is made of an inhouse-developed porous C/C-SiC material, which would allow the transpiration cooling application.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/188452/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Design of the Transpiration Cooled Fin Experiment FinEx II on HIFLIER1
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Di Martino, GiuseppeGiuseppe.DiMartino (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2338-4778NICHT SPEZIFIZIERT
Böhrk, HannahHannah.Boehrk (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schäfer, JoelleJoelle.Schaefer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Müller, Clemensclemens.müller (at) hector-seminar.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Peichl, Jonas StefanJonas.Peichl (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hufgard, FabianInstitut für Raumfahrtsysteme, Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dürnhofer, ChristianInstitut für Raumfahrtsysteme, Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Löhle, StefanInstitut für Raumfahrtsysteme, Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2022
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Transpiration Cooling, Ceramic Matrix Composites, Thermal Protection System, Hypersonic Flight
Veranstaltungstitel:2nd International Conference on High-Speed Vehicle Science Technology
Veranstaltungsort:Bruges, Belgium
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:11 September 2022
Veranstaltungsende:15 September 2022
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Wiederverwendbare Raumfahrtsysteme und Antriebstechnologie
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Raumfahrt - System - Integration
Hinterlegt von: Di Martino, Giuseppe
Hinterlegt am:06 Okt 2022 11:13
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:49

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