elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Dynamic Stall Investigation on a Rotating semi-elastic Double-swept Rotor Blade at the Rotor Test Facility Gottingen

Müller, Martin Michael und Weiss, Armin und Braukmann, Johannes N. (2022) Dynamic Stall Investigation on a Rotating semi-elastic Double-swept Rotor Blade at the Rotor Test Facility Gottingen. In: 78th Annual Vertical Flight Society Forum and Technology Display, FORUM 2022. Vertical Flight Society. Vertical Flight Society 78th Forum, 2022-05-10 - 2022-05-12, Fort Worth, USA. doi: 10.4050/F-0078-2022-17634. ISBN 978-171385426-5.

[img] PDF
9MB

Offizielle URL: https://vtol.org/annual-forum/forum-78-proceedings

Kurzfassung

Experimental investigations of three-dimensional dynamic stall on a four-bladed Mach-scaled semi-elastic rotor with an innovative double-swept rotor blade planform are presented. The study focuses on the coupling between the aeroelastic behavior of the blade and the underlying aerodynamics. Blade bending moment and flap displacement measurements were conducted using strain gauges and optical tracking of blade tip markers. The aerodynamic behavior was characterized by means of unsteady surface pressure measurements using unsteady pressure-sensitive paint (iPSP) across the outer 65 % of the blade span and fast response pressure transducers at discrete locations. Different cyclicpitch settings were investigated at a rotation frequency of frotor = 23.6 Hz, that corresponds to blade tip Mach and Reynolds numbers of Mtip = 0.282 - 0.285 and Retip = 5.84 - 5.95 x 105. The findings reveal a detailed insight into the non-linear behavior in the flap movement during downstroke. iPSP and pressure transducer data indicates that this non-linear flap behavior is caused by a radially phase-shifted dynamic stall process at the forward and backward swept part of the blade.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/187668/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Dynamic Stall Investigation on a Rotating semi-elastic Double-swept Rotor Blade at the Rotor Test Facility Gottingen
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Müller, Martin MichaelM-MMueller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weiss, ArminArmin.Weiss (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7532-2974NICHT SPEZIFIZIERT
Braukmann, Johannes N.Johannes.Braukmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8046-9623NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:13 Mai 2022
Erschienen in:78th Annual Vertical Flight Society Forum and Technology Display, FORUM 2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.4050/F-0078-2022-17634
Verlag:Vertical Flight Society
ISBN:978-171385426-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aeromechanic, Double-Swept, Rotor, iPSP
Veranstaltungstitel:Vertical Flight Society 78th Forum
Veranstaltungsort:Fort Worth, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:10 Mai 2022
Veranstaltungsende:12 Mai 2022
Veranstalter :Vertical Flight Society
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Über- und Hyperschalltechnologien, KP
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Müller, Martin Michael
Hinterlegt am:22 Aug 2022 14:23
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:49

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.