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2000 land-use regressions for road traffic noise predictions – how sample selection affects extrapolation weights

Staab, Jeroen und Schady, Arthur und Wolf, Kathrin und Behzadi, Sahar und Dallavalle, Marco und Weigand, Matthias und Lakes, Tobia und Taubenböck, Hannes (2022) 2000 land-use regressions for road traffic noise predictions – how sample selection affects extrapolation weights. In: Proceedings of the 24th International Congress on Acoustics, Seiten 12-24. Proceedings of the 24th International Congress on Acoustics, 2022-10-24 - 2022-10-28, Gyeongju, Korea.

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Offizielle URL: https://ica2022korea.org/data/Proceedings_A04.pdf

Kurzfassung

The awareness that noise exposure is critical for human health is growing around the globe, and land-use regressions (LURs) are becoming a popular tool for producing noise exposure maps. One important factor for noise emissions is road traffic. The propagation in this regard is determined by the spatial layout of road infrastructure and the surrounding environment, respectively. LURs use geostatistical models and allow to extrapolate microphone measurements. In this study, we investigated whether models are prone to sampling artifacts. We used yearly averaged Lden simulations, compliant to the European noise directive 2002/49/EG, as input for 2000 virtual field campaigns. We permuted different sampling schemes (random, systematic, stratified) and sizes (n = 50, 100, 200, 500 to 1000) 100 times. The overall model performances varied substantially between 0.61 – 0.95 for R², 1.94 – 7.46 dB(A) for mean absolute error and 2.47 – 10.03 dB(A) for root mean squared error. Comparing the eventual model terms using variance analyses (ANOVA), we found significant differences between the sampling schemes for traffic information and land cover (e.g. vegetated surfaces) features. Simultaneously, less than half of the LURs’ weights differed significantly depending on the sampling size. Thus, our experiments give an in-depth view on the mechanics of LUR and their sensitivity with respect to sampled training data.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/187661/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:2000 land-use regressions for road traffic noise predictions – how sample selection affects extrapolation weights
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Staab, JeroenJeroen.Staab (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7342-4440NICHT SPEZIFIZIERT
Schady, ArthurArthur.Schady (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3078-9546NICHT SPEZIFIZIERT
Wolf, KathrinInstitute of Epidemiology, Helmholtz Zentrum München-German Research Centre for Environmental Health, Ingolstädter Landstrasse 1, 85764, Neuherberg, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Behzadi, SaharInstitute of Epidemiology, Helmholtz Zentrum München-German Research Centre for Environmental Health, Ingolstädter Landstrasse 1, 85764, Neuherberg, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dallavalle, MarcoInstitute of Epidemiology, Helmholtz Zentrum München-German Research Centre for Environmental Health, Ingolstädter Landstrasse 1, 85764, Neuherberg, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weigand, MatthiasMatthias.Weigand (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5553-4152NICHT SPEZIFIZIERT
Lakes, TobiaHU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Taubenböck, HannesHannes.Taubenboeck (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4360-9126NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2022
Erschienen in:Proceedings of the 24th International Congress on Acoustics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 12-24
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Traffic noise, Exposure Assessment, Sensitivity Analysis
Veranstaltungstitel:Proceedings of the 24th International Congress on Acoustics
Veranstaltungsort:Gyeongju, Korea
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:24 Oktober 2022
Veranstaltungsende:28 Oktober 2022
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Erdbeobachtung
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R EO - Erdbeobachtung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Fernerkundung u. Geoforschung, R - Geowissenschaftl. Fernerkundungs- und GIS-Verfahren, V - Digitaler Atlas 2.0
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Deutsches Fernerkundungsdatenzentrum > Georisiken und zivile Sicherheit
Institut für Physik der Atmosphäre > Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Staab, Jeroen
Hinterlegt am:22 Nov 2022 20:07
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:49

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