elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

US-German Joint In-flight and Simulator Evaluation of Collective Tactile Cueing for Torque Limit Avoidance: Shaker versus Soft Stop

Müllhäuser, Mario Rene und Lusardi, Jeff A. (2022) US-German Joint In-flight and Simulator Evaluation of Collective Tactile Cueing for Torque Limit Avoidance: Shaker versus Soft Stop. Journal of the American Helicopter Society, 67 (3), Seiten 69-84. American Helicopter Society. doi: 10.4050/JAHS.67.032006. ISSN 0002-8711.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://www.ingentaconnect.com/content/10.4050/JAHS.67.032006

Kurzfassung

The demonstration and testing of tactile cueing was the subject of a common research undertaking by the U.S. Army Combat Capabilities Development Command Aviation & Missile Center and the German Aerospace Center. The primary objective was to test a torque protection system with both a stick shaking cue generated with an attachable stick shaker and a soft stop cue generated by an active inceptor system. It was tested by five pilots in flight on the RASCAL JUH-60A helicopter and by four pilots in the ground-based simulator of the ACT/FHS (H-135) research helicopter based on a common set of high-performance takeoff mission profiles. The qualitative evaluation showed that the soft stop provided a greater workload reduction than the shaker and was the preferred cue. However, a shaker cue is a promising alternative when the application of an active inceptor system is not possible.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/187544/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:US-German Joint In-flight and Simulator Evaluation of Collective Tactile Cueing for Torque Limit Avoidance: Shaker versus Soft Stop
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Müllhäuser, Mario ReneMario.Muellhaeuser (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3721-4881NICHT SPEZIFIZIERT
Lusardi, Jeff A.US Army CCDCNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:28 Januar 2022
Erschienen in:Journal of the American Helicopter Society
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:67
DOI:10.4050/JAHS.67.032006
Seitenbereich:Seiten 69-84
Verlag:American Helicopter Society
ISSN:0002-8711
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Active Sidestick, Active Inceptor, Aktive Steuerorgane, tactile Cueing, Flight Test, Limit Protection, Limit Avoidance, Flugerprobung
HGF - Forschungsbereich:keine Zuordnung
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L DT - Verteidigungstechnologie
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L -  Unterstützung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Institut für Flugsystemtechnik
Hinterlegt von: Müllhäuser, Mario Rene
Hinterlegt am:29 Nov 2022 16:18
Letzte Änderung:19 Okt 2023 13:51

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.