elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Fault-Tolerant Control for a High Altitude Long Endurance Aircraft

Weiser, Christian und Ossmann, Daniel (2022) Fault-Tolerant Control for a High Altitude Long Endurance Aircraft. In: 11th IFAC Symposium on Fault Detection, Supervision and Safety for Technical Processes, SAFEPROCESS 2022, 55 (6), Seiten 724-729. 11th IFAC Symposium on Fault Detection, Supervision and Safety for Technical Processes, 2022-06-08 - 2022-06-10, Paphos, Zypern. doi: 10.1016/j.ifacol.2022.07.213. ISSN 2405-8963.

[img] PDF
658kB

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405896322005985

Kurzfassung

High Altitude Long Endurance (HALE) aircraft consist of extremely light-weight structures in combination with a high wingspan and high aspect ratio. The combination of these properties results in an unique dynamic behavior of the aircraft system featuring a strong interaction of structural and rigid body eigenmodes. These characteristics lead to specific demands on the robustness and fault tolerance of flight control algorithms of such aircraft. The control system must be able to navigate the aircraft safely along defined tracks even in case of fault scenarios. Due to the size of these aircraft they are usually over-actuated featuring multiple redundant control surfaces. This redundancy is used in this paper to design a fault tolerant control system ensuring optimal control performance during fault scenarios. The strategy is based on a fault detection and isolation (FDI) algorithm to detect malfunctioning control surfaces. This fault information is used to switch to alternate control laws in a multi-model control approach. The FDI filters are designed using the nullspace-based design paradigm, while the alternate controllers are synthesized applying structured H1 control design techniques.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/187289/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Fault-Tolerant Control for a High Altitude Long Endurance Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Weiser, ChristianChristian.Weiser (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2968-6961NICHT SPEZIFIZIERT
Ossmann, DanielDaniel.Ossmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4499-5639NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:August 2022
Erschienen in:11th IFAC Symposium on Fault Detection, Supervision and Safety for Technical Processes, SAFEPROCESS 2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:55
DOI:10.1016/j.ifacol.2022.07.213
Seitenbereich:Seiten 724-729
Name der Reihe:IFAC-PapersOnLine
ISSN:2405-8963
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Fault Tolerance, Robust Control, Aircraft Control, Aircraft Operation
Veranstaltungstitel:11th IFAC Symposium on Fault Detection, Supervision and Safety for Technical Processes
Veranstaltungsort:Paphos, Zypern
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 Juni 2022
Veranstaltungsende:10 Juni 2022
Veranstalter :IFAC
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugsysteme
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Weiser, Christian
Hinterlegt am:11 Jul 2022 16:35
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:48

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.