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Comparison of Depth Buffer Techniques for Large and Detailed 3D Scenes

Gilg, Jonas und Zander, Sebastian und Schneegans, Simon und Ahlers, Volker und Gerndt, Andreas (2021) Comparison of Depth Buffer Techniques for Large and Detailed 3D Scenes. In: 2021 GI VR/AR. GI VR/AR 2021, 2021-09-09 - 2021-09-10, Virtual.

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Offizielle URL: https://dl.gi.de/handle/20.500.12116/38679

Kurzfassung

Large scale 3D scenes in applications like space simulations are often subject to depth buffer related issues and visual artefacts like Z-fighting and spatial jittering. These issues are primarily a result of indistinguishable depth buffer values. To mitigate these issues, many techniques have been developed over time to better distribute depth values over the clipping range. These techniques range from simple adjustments of the projection matrix to complex solutions like multistage rendering with layered depth buffers. This work presents, compares and evaluates commonly used approaches found in iterature and real world applications. An experiment is set up to compare the presented depth buffer techniques using the metric of minimum triangle separation (MTS). The gathered results are presented and evaluated, to give a good overview on which techniques are well suited for the use in applications with large scale 3D scenes.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/187280/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:https://dl.gi.de/handle/20.500.12116/38679
Titel:Comparison of Depth Buffer Techniques for Large and Detailed 3D Scenes
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gilg, JonasGerman Aerospace Center (DLR), Germanyhttps://orcid.org/0000-0001-9130-0778NICHT SPEZIFIZIERT
Zander, SebastianUniversity of Applied Sciences and Arts, HannoverNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schneegans, SimonGerman Aerospace Center (DLR), Germanyhttps://orcid.org/0000-0003-1847-4135NICHT SPEZIFIZIERT
Ahlers, VolkerUniversity of Applied Sciences and Arts, Hannoverhttps://orcid.org/0000-0003-2307-6553NICHT SPEZIFIZIERT
Gerndt, AndreasUniversity of Bremen, German Aerospace Center (DLR), Germanyhttps://orcid.org/0000-0002-0409-8573NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:9 September 2021
Erschienen in:2021 GI VR/AR
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:depth buffer, depth mapping, projection matrices, Z-fighting, spatial jittering
Veranstaltungstitel:GI VR/AR 2021
Veranstaltungsort:Virtual
Veranstaltungsart:Workshop
Veranstaltungsbeginn:9 September 2021
Veranstaltungsende:10 September 2021
Veranstalter :Gesellschaft für Informatik und Hochschule Bonn-Rhein-Sieg
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R SY - Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Aufgaben SISTEC
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Softwaretechnologie > Software für Raumfahrtsysteme und interaktive Visualisierung
Institut für Softwaretechnologie
Hinterlegt von: Gilg, Jonas
Hinterlegt am:22 Jul 2022 07:15
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:48

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