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Macroscopic traffic flow in railway systems - A discussion of the applicability of fundamental diagrams

Weik, Norman (2022) Macroscopic traffic flow in railway systems - A discussion of the applicability of fundamental diagrams. Journal of Rail Transport Planning & Management, 23, Seite 100330. Elsevier. doi: 10.1016/j.jrtpm.2022.100330. ISSN 2210-9706.

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[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich bis 22 Juni 2024 - Postprintversion (akzeptierte Manuskriptversion)
10MB

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2210970622000312

Kurzfassung

Macroscopic traffic flow theory is widely used to analyze the performance and congestion in transportation systems and urban traffic. Currently, the main area of application is road traffic, where fundamental diagrams depicting the relationship between performance parameters such as traffic density, traffic flow and vehicle speed are used to represent traffic regimes and system settings. Research on the applicability for rail traffic systems is only starting to emerge and has mainly focused on mass transit systems and moving block signaling systems, so far. The current paper provides a theoretical analysis of traffic flow properties on unidirectional railway lines. Macroscopic fundamental diagrams are established and used to analyze similarities and differences of traffic flow behavior in railway systems. It is shown how fundamental diagrams allow to pinpoint flow regimes and different phases in train traffic, which can be useful information for system design and operation planning. Railway systems are studied both in a deterministic setting allowing to analyze peak efficiency and in a stochastic setting with perturbations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/187140/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Macroscopic traffic flow in railway systems - A discussion of the applicability of fundamental diagrams
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Weik, NormanNorman.Weik (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5977-9958NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:21 Juni 2022
Erschienen in:Journal of Rail Transport Planning & Management
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:23
DOI:10.1016/j.jrtpm.2022.100330
Seitenbereich:Seite 100330
Verlag:Elsevier
Name der Reihe:RailBeijing 2021 Special Issue
ISSN:2210-9706
Status:veröffentlicht
Stichwörter:railways, traffic flow, capacity, fundamental diagram, congestion
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Schienenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SC Schienenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Digitalisierung und Automatisierung des Bahnsystems (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Design & Bewertung von Mobilitätslösungen, BS
Hinterlegt von: Weik, Norman
Hinterlegt am:01 Jul 2022 15:06
Letzte Änderung:27 Feb 2024 14:59

Verfügbare Versionen dieses Eintrags

  • Macroscopic traffic flow in railway systems - A discussion of the applicability of fundamental diagrams. (deposited 01 Jul 2022 15:06) [Gegenwärtig angezeigt]

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