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Testing a battery management system via criticality-based rare event simulation

Grujic, Daniel und Henning, Tabea und García, Emilio José Calleja und Bergmann, Andre (2021) Testing a battery management system via criticality-based rare event simulation. In: 9th Workshop on Modeling and Simulation of Cyber-Physical Energy Systems, MSCPES 2021, Held as part of the Cyber-Physical Systems and Internet-of-Things Week, Proceedings, Seiten 1-7. Association for Computing Machinery, New York, NY, USA. 9th Workshop on Modeling and Simulation of Cyber-Physical Energy Systems (MSCPES '21), 2021-05-18, Virtual event. doi: 10.1145/3470481.3472701. ISBN 978-145038608-1.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
1MB

Offizielle URL: https://dx.doi.org/10.1145/3470481.3472701

Kurzfassung

For the validation of safety-critical systems regarding safety and comfort, e.g., in the context of automated driving, engineers often have to cope with large (parametric) test spaces for which it is infeasible to test through all possible parameter configurations. At the same time, critical behavior of a well-engineered system with respect to prescribed safety and comfort requirements tends to be extremely rare, often with probabilities of order 10^{-6} or less, but clearly has to be examined carefully for valid argumentation. Hence, common approaches like boundary value analysis are insufficient, while methods based on random sampling from the parameter space (simple Monte Carlo) lack the ability to detect these rare critical events efficiently, i.e. with appropriate simulation budget. For this reason, a more sophisticated simulation-based approach is proposed which employs optimistic optimization of an objective function called criticality in order to identify effectively the set of critical parameter configurations. This article documents a case study on applying criticality-based rare event simulation to a charging process (model) controlled by an automotive battery management system, and discusses lessons learned.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/186905/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:ITEA 3 16032 TESTOMAT Project
Titel:Testing a battery management system via criticality-based rare event simulation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Grujic, Danieldaniel.grujic (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Henning, Tabeatabea.henning (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
García, Emilio José CallejaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bergmann, AndreNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2021
Erschienen in:9th Workshop on Modeling and Simulation of Cyber-Physical Energy Systems, MSCPES 2021, Held as part of the Cyber-Physical Systems and Internet-of-Things Week, Proceedings
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1145/3470481.3472701
Seitenbereich:Seiten 1-7
Verlag:Association for Computing Machinery, New York, NY, USA
Name der Reihe:MSCPES '21
ISBN:978-145038608-1
Status:veröffentlicht
Stichwörter:optimistic optimization, safety-critical systems, rare events, simulation
Veranstaltungstitel:9th Workshop on Modeling and Simulation of Cyber-Physical Energy Systems (MSCPES '21)
Veranstaltungsort:Virtual event
Veranstaltungsart:Workshop
Veranstaltungsdatum:18 Mai 2021
Veranstalter :IEEE Industrial Electronics Society
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - keine Zuordnung
Standort: Oldenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Systems Engineering für zukünftige Mobilität
Hinterlegt von: Henning-Günther, Tabea
Hinterlegt am:29 Aug 2022 07:49
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:48

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