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Numerical and modeling investigations of the high-lift CRM configuration using hybrid RANS/LES

Probst, Axel und Melber-Wilkending, Stefan (2022) Numerical and modeling investigations of the high-lift CRM configuration using hybrid RANS/LES. In: AIAA Aviation 2022 Forum, Seiten 1-20. AIAA Aviation Forum 2022, 27. Jun. - 01. Jul. 2022, Chicago, USA. doi: 10.2514/6.2022-3590.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
10MB

Offizielle URL: https://doi.org/10.2514/6.2022-3590

Kurzfassung

Hybrid RANS/LES simulations of the Common Research Model in high-lift configuration are presented, which were conducted in the framework of the 4th AIAA High-Lift Prediction Workshop using the finite-volume flow solver TAU on a common hybrid workshop mesh. The baseline setup, which employs the Spalart-Allmaras Delayed Detached Eddy Simulation along with a hybrid low-dissipation low-dispersion spatial scheme and a strictly confined physical time step, yields good agreement with wind-tunnel data around maximum lift in terms of aerodynamic coefficients, separation patterns, as well as pressure distributions on the wing. To assess the sensitivities of the simulation approach, targeted variations in the spatial and temporal discretization, the initialization procedure, and in the RANS background model are considered. Although the deviations from measurements tend to increase with all variations, the global trends of the high-lift aerodynamics are mostly retained which e.g. offers potential for reducing the computational effort in engineering applications by using larger time steps.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/186409/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:View Video Presentation: https://doi.org/10.2514/6.2022-3590.vid
Titel:Numerical and modeling investigations of the high-lift CRM configuration using hybrid RANS/LES
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Probst, AxelAxel.Probst (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Melber-Wilkending, StefanStefan.Melber (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:20 Juni 2022
Erschienen in:AIAA Aviation 2022 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2022-3590
Seitenbereich:Seiten 1-20
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:High Lift Prediction Workshop, Common Research Model, hybrid RANS/LES, TAU
Veranstaltungstitel:AIAA Aviation Forum 2022
Veranstaltungsort:Chicago, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:27. Jun. - 01. Jul. 2022
Veranstalter :AIAA
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Probst, Axel
Hinterlegt am:12 Jul 2022 10:24
Letzte Änderung:10 Aug 2023 08:11

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