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Road traffic noise impacts sleep continuity in suburban residents: Exposure-response quantification of noise-induced awakenings from vehicle pass-bys at night

Sanok, S. und Berger, M. und Müller, U. und Schmid, M. und Weidenfeld, S. und Elmenhorst, E.-M. und Aeschbach, D. (2022) Road traffic noise impacts sleep continuity in suburban residents: Exposure-response quantification of noise-induced awakenings from vehicle pass-bys at night. Science of the Total Environment, 817, Seite 152594. Elsevier. doi: 10.1016/j.scitotenv.2021.152594. ISSN 0048-9697.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
882kB

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0048969721076725?via%3Dihub

Kurzfassung

Nocturnal traffic noise has been associated with adverse health outcomes in exposed residents. Precise quantification of traffic noise effects on sleep is thus of great importance. Here we establish an exposure-response relationship for the awakening probability due to intermittent road traffic noise in suburban residents. We conducted a field study in residential areas where road traffic was the dominant noise source, and noise events were attributable to separate vehicle pass-bys. Forty healthy participants underwent polysomnography for five consecutive nights at their homes. A total of 11,003 road traffic noises derived from simultaneous acoustic measurements at the sleepers' ears were included in an event-related analysis of awakenings. Logistic regression analysis revealed that the awakening probability due to road traffic noise increased with the maximum sound pressure level (SPL) and the maximum slope of the increasing SPL of a vehicle pass-by, as well as the age of the exposed individual. Compared to sleep stage 2, the awakening probability was higher in rapid eye movement sleep (REMS) and lower in slow wave sleep (SWS). The protective effect of both stage 2 and SWS against awakenings decreased with age, whereas no age-dependent change was observed for REMS. When adjusting for other contributing factors, the probability of a noise-induced awakening ranged from 0% at a maximum SPL of 27.1 dB(A) to 2.0% at 70 dB(A).

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/185898/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Road traffic noise impacts sleep continuity in suburban residents: Exposure-response quantification of noise-induced awakenings from vehicle pass-bys at night
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Sanok, S.sandra.sanok (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Berger, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Müller, U.Uwe.Mueller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmid, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weidenfeld, S.Sarah.Weidenfeld (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4865-345XNICHT SPEZIFIZIERT
Elmenhorst, E.-M.Eva-Maria.Elmenhorst (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0336-6705NICHT SPEZIFIZIERT
Aeschbach, D.daniel.aeschbach (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:15 April 2022
Erschienen in:Science of the Total Environment
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:817
DOI:10.1016/j.scitotenv.2021.152594
Seitenbereich:Seite 152594
Verlag:Elsevier
ISSN:0048-9697
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Field study, Nighttime road traffic, LAFmax, Polysomnography, Exposure-response curve, Awakening probability
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - keine Zuordnung
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Schlaf und Humanfaktoren
Hinterlegt von: Sender, Alina
Hinterlegt am:11 Apr 2022 10:21
Letzte Änderung:13 Okt 2022 13:09

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