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Plate lines to enhance wake vortex decay for reduced separations between landing aircraft

Holzäpfel, Frank und Vechtel, Dennis und Rotshteyn, Grigory und Stephan, Anton (2022) Plate lines to enhance wake vortex decay for reduced separations between landing aircraft. Flow, 2, Seiten 1-24. Cambridge University Press. doi: 10.1017/flo.2021.16. ISSN 2633-4259.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://dx.doi.org/10.1017/flo.2021.16

Kurzfassung

To mitigate the risk of wake vortex encounters during final approach, so-called plate lines have been developed. Data collected during a six-month measurement campaign at Vienna International Airport is used to assess the potential for reducing minimum aircraft separations facilitated by plate lines during approach and landing following the RECAT-EU methodology for revised wake turbulence categorization. To ensure that no other parameters controlling wake vortex decay bias the analysis, it is verified that wind speed, atmospheric turbulence, thermal stratification, and flight altitude reside in similar ranges with and without the plates. The analysis follows the steps of the RECAT-EU method to generate non-dimensional so-called reasonable worst-case circulation decay curves; one as a reference for nominal operations without plates and one representing the accelerated wake vortex decay brought about by the plate lines. The difference between the two circulation decay curves corresponds to the non-dimensional time-based aircraft separation reduction potential that can be translated into distance-based separation gains. Depending on the particular RECAT-EU category combination, the attained aircraft separation reduction potential ranges between 12% and 15%. Constricting the analysis to wake vortices generated by one aircraft type representing the Upper Heavy RECAT-EU category, the separation reduction potential amounts up to 20%.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/185496/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Plate lines to enhance wake vortex decay for reduced separations between landing aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Holzäpfel, FrankIPA, DLRhttps://orcid.org/0000-0003-3182-1832NICHT SPEZIFIZIERT
Vechtel, DennisDennis.Vechtel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1681-7333148660535
Rotshteyn, GrigoryIPA, DLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stephan, AntonIPA, DLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2 März 2022
Erschienen in:Flow
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:2
DOI:10.1017/flo.2021.16
Seitenbereich:Seiten 1-24
Verlag:Cambridge University Press
ISSN:2633-4259
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wake vortices; plate line; aircraft separations; arrivals; RECAT-EU
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
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Standort: Braunschweig , Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Verkehrsmeteorologie
Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Hinterlegt von: Holzäpfel, Dr. habil. Frank
Hinterlegt am:04 Mär 2022 09:45
Letzte Änderung:25 Jan 2024 14:44

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