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Relation between the Fatigue and Fracture Ductile-Brittle Transition in S500 Welded Steel Joints

Sallaba, Finn und Rolof, Franziska und Ehlers, Sören und Walters, Carey Leroy und Braun, Moritz (2022) Relation between the Fatigue and Fracture Ductile-Brittle Transition in S500 Welded Steel Joints. Metals, 12, Seite 385. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/met12030385. ISSN 2075-4701.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
7MB

Offizielle URL: https://www.mdpi.com/journal/metals

Kurzfassung

The formation and propagation of cracks occur through irreversible dislocation movements at notches, material defects, and grain boundaries. Since this process is partly thermally controlled, the resistance to dislocation movements at low temperatures increases. This slows both fatigue initiation and fatigue crack propagation. From recent experimental data, it can be seen that fatigue crack growth is accelerated below the fatigue transition temperature (FTT) that correlates with the ductile-brittle transition temperature (DBTT) found by well-known fracture mechanics tests, i.e., Charpy impact, fracture toughness, and CTOD. Hence, this study investigates the relation between FTT and DBTT in S500 high-strength steel base material and welded joints at low temperatures using fatigue crack growth, fracture toughness tests as well as scanning electron microscopy. From the tests, an almost constant decrease in fatigue crack propagation rate is determined with decreasing test temperature even below the DBTT. At -100 °C, the fatigue crack propagation rate is about half of the rate observed at room temperature for both base material and weld metal.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/185423/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Relation between the Fatigue and Fracture Ductile-Brittle Transition in S500 Welded Steel Joints
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Sallaba, FinnInstitute of Ship Structural Design and Analysis, Hamburg University of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rolof, FranziskaInstitute of Ship Structural Design and Analysis, Hamburg University of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ehlers, Sörensoren.ehlers (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5698-9354NICHT SPEZIFIZIERT
Walters, Carey LeroyDepartment of Maritime and Transport Technology, Delft University of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Braun, MoritzInstitute of Ship Structural Design and Analysis, Hamburg University of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:23 Februar 2022
Erschienen in:Metals
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:12
DOI:10.3390/met12030385
Seitenbereich:Seite 385
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Lee, Jae MyungNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
Name der Reihe:Metals
ISSN:2075-4701
Status:veröffentlicht
Stichwörter:arctic conditions; weldment fatigue; temperature dependence of material fatigue; fatigue and fracture mechanics testing at low temperatures; fatigue and fracture transitions temperatures; direct-current potential drop method; scanning electron microscopy; fracture toughness testing; structural steel
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:E - keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - keine Zuordnung
Standort: Geesthacht
Institute & Einrichtungen:Institut für Maritime Energiesysteme
Hinterlegt von: Ortner, Dr.rer.nat. Jürgen
Hinterlegt am:09 Mär 2022 11:50
Letzte Änderung:09 Mär 2022 11:50

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