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Damage Tolerance and Residual Strength of Composite Airframe Materials and Structures

Gädke, M. (2003) Damage Tolerance and Residual Strength of Composite Airframe Materials and Structures. In: CD: Aerospace Technologies, Seiten 1-38. AERO INDIA 2003, International Seminar Aerospace Technologies - Developments and Strategies, Bangalore, Indien, 5.-8.2.2003.

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Kurzfassung

The extend of impact damage in solid composite or sandwich structures depends on the materials, the stacking structures impact damage/growth in bay or stringer region is well detected by ultrasonic sequences, the size, mass and velocity of the impactor and the component ability to 0absorb the shock. The resulting complex interaction makes the forecast of damage and its growth under fatigue loading difficult. Impact damage is most critical for sandwich, when the skin remains intact. Except of a small dent or blister in the surface the impacted zone is often no visible or barely visible, but damage may grow under fatigue loading to a critical size and endangers the component. In stringer reinforced inspection. In sandwich/ structures with foam core delaminations are detected around the impact zone between skin/core and local buckling of delaminated skin layers triggers its progress. With Honeycomb core impact delaminations are hardly detected. The core is crumpled in the vicinity of the impacted zone and the elastic support is reduced. Under compressive loading the core shrinks in thickness direction and the skin buckles in core direction. To reduce the testing amount the analysis tool CODAC was developed and will be used in the frame of a Concurrent Integrated Engineering Process to quickly evaluate the impact behavior of stringer-stiffened panels due to low-velocity impact and will be extended to sandwich structures.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/16729/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2003, monograph_id=SM-1/1,
Titel:Damage Tolerance and Residual Strength of Composite Airframe Materials and Structures
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gädke, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2003
Erschienen in:CD: Aerospace Technologies
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-38
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
AERO INDIA, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Name der Reihe:Developments and Strategies
Status:veröffentlicht
Veranstaltungstitel:AERO INDIA 2003, International Seminar Aerospace Technologies - Developments and Strategies, Bangalore, Indien, 5.-8.2.2003
Veranstalter :AERO INDIA
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ST - Starrflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Institut für Strukturmechanik
Hinterlegt von: Wolff, Sibylle
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 16:28

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