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Adaptive wing model for wind channel tests

Campanie, L. F. und Carli, V. und Sachau, D. (2000) Adaptive wing model for wind channel tests. RTO-Symposium on Active Control Technology, Braunschweig, 08.-11. Mai 2000, Research & Technology Organization, (2000).

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Kurzfassung

The aim of this work is to realize an adaptive wind channel wing model by means of a „structronic“ concept. The desired geometry changes are achieved through the use of the structural flexibility, and no moveable parts are required. The wind channel model presents two active sections: The „bump“ section, on the upper surface of the airfoil, and the adaptive trailing edge. The changes of the airfoil geometry by means of these parts of the model make possible to vary the distribution of the aerodynamic load on the wing. The activation of the bump and of the trailing edge is realized by means of solide state actuators. A sytem of ca. two hundred shape memory alloy actuators is used. The actuators give here also a contribution to the stiffness of the structure. Here the numerical results of the FEM investigations are presented, as well as the experimental results on the prototypes of the adaptive trailing edge and the bump actuators.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/16514/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2001,
Titel:Adaptive wing model for wind channel tests
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Campanie, L. F.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Carli, V.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sachau, D.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2000
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Veranstaltungstitel:RTO-Symposium on Active Control Technology, Braunschweig, 08.-11. Mai 2000, Research & Technology Organization, (2000)
Veranstalter :NATO
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ST - Starrflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Institut für Strukturmechanik
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 16:03

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