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The belt-rib concept for variable-camber airfoils: recent developments

Campanile, L. F. und Seack, O. und Sachau, D. (2000) The belt-rib concept for variable-camber airfoils: recent developments. In: CD: Proceedings of Spie, Smart Structures and Materials 2000, 3985, Seiten 110-120. SPIE. "International Symposium on Smart Structures and Materials", Newport Beach, USA, März 2000.

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Kurzfassung

The belt-rib concept for lifting surfaces with variable camber evolved at DLR recently as one of the most promising solutions for the adaptive wing. With the belt-rib idea the adaptive wing issue is approached in a new way: instead of a “mechatronic” solution with hinges or linear bearings a “structronic” solution is chosen, where defined, distributed flexibility allow the desired shape changes. The new concept evolves from the classical wing structure. The classical rib, which is in charge of the wing section’s stiffness, is replaced by a “belt rib”, which allows camber changes within given limits while leaving the remaining in-plane stiffness properties of the section widely unchanged. The evolution of the belt-rib concept was accompanied by experimental tests on different prototypes. The last developments concern the construction of a model with solid-state hinges, realized as hybrid glass fiber - carbon-fiber reinforced composite structure. The model is actuated mechanically by Bowden cables, which can be replaced by shape memory wires in the next development stage. In this paper, the fundamentals of the concept and the most relevant results of the first developments are reported. A description of the new belt-rib design follows, which was implemented in a new prototype. The description of the experimental strength proof and an outline of further development work conclude the paper.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/16478/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2000, monograph_id=3985-10,
Titel:The belt-rib concept for variable-camber airfoils: recent developments
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Campanile, L. F.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Seack, O.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sachau, D.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2000
Erschienen in:CD: Proceedings of Spie, Smart Structures and Materials 2000
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:3985
Seitenbereich:Seiten 110-120
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
SPIE, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:SPIE
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Keywords: shape control, variable camber, structronic, adaptive wing
Veranstaltungstitel:"International Symposium on Smart Structures and Materials", Newport Beach, USA, März 2000
Veranstalter :SPIE
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ST - Starrflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Institut für Strukturmechanik
Hinterlegt von: Wolff, Sibylle
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 15:58

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