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Advanced Gust Load Alleviation using Dynamic Control Allocation

Pusch, Manuel und Kier, Thiemo und Tang, Martin und Dillinger, Johannes und Ossmann, Daniel (2022) Advanced Gust Load Alleviation using Dynamic Control Allocation. In: AIAA SciTech 2022 Forum. AIAA SciTech Forum 2022, 2022-01-03 - 2022-01-07, San Diego, CA & Virtual. doi: 10.2514/6.2022-0439. ISBN 978-162410631-6.

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777kB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2022-0439

Kurzfassung

Active control techniques play a key role in today's aircraft developments to reduce structural loads during gust encounter and thereby enable highly fuel-efficient aircraft designs. The performance of such gust load alleviation (GLA) systems, however, is often limited by physical limitations in the actuation system. In this paper, a novel GLA control approach is presented which exploits actuator redundancies to avoid performance degradations when individual actuators are driven to their limits or become faulty. To that end, a baseline controller for damping loads-dominating aeroelastic modes is extended with a dynamic control allocation system for handling constrained actuators. Thereby, virtual control inputs, generated for a targeted aeroelastic mode control, are distributed to the actual control inputs in an optimal way. To do so, a convex optimization problem is formulated which is solved in real time with the goal to minimize performance degradations due to actuator constraints. The effectivity of the presented GLA controller is experimentally validated on a highly flexible wing in a wind tunnel considering different actuator constraints and gust excitations at multiple airspeeds.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/148458/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Advanced Gust Load Alleviation using Dynamic Control Allocation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Pusch, ManuelManuel.Pusch (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kier, ThiemoThiemo.Kier (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6210-6295NICHT SPEZIFIZIERT
Tang, MartinMartin.Tang (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dillinger, JohannesJohannes.Dillinger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7522-7555NICHT SPEZIFIZIERT
Ossmann, Danieldaniel.ossmann (at) hm.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2022
Erschienen in:AIAA SciTech 2022 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2022-0439
Name der Reihe:AIAA Paper
ISBN:978-162410631-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:gust load alleviation, GLA, control allocation
Veranstaltungstitel:AIAA SciTech Forum 2022
Veranstaltungsort:San Diego, CA & Virtual
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:3 Januar 2022
Veranstaltungsende:7 Januar 2022
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugsysteme
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik
Institut für Aeroelastik
Hinterlegt von: Kier, Thiemo
Hinterlegt am:24 Jan 2022 09:38
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:46

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