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Application of Temperature Sensitive Paint for time-resolved investigations of laminar-to-turbulent transition on a harmonically pitching airfoil under cryogenic conditions

Klein, Christian und Weiss, Armin und Henne, Ulrich (2022) Application of Temperature Sensitive Paint for time-resolved investigations of laminar-to-turbulent transition on a harmonically pitching airfoil under cryogenic conditions. In: AIAA SciTech 2022 Forum, 1 - 12. ARC. AIAA SciTech Forum 2022, 2022-01-03 - 2022-01-07, San Diego, CA, USA. doi: 10.2514/6.2022-1717. ISBN 978-162410631-6.

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Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2022-1717

Kurzfassung

The combination of carbon nanotubes (CNT) and Temperature Sensitive Paint (cntTSP) has the potential to measure boundary-layer transition on harmonically pitching wind tunnel airfoil models in a time-resolved manner. The cntTSP sensor can visualize the surface boundary-layer conditions as temperature distribution based on different heat transfer coefficients in the laminar and turbulent flow. One wide area of interest for the use of cntTSP is the integration of the different cntTSP layers into complex wind tunnel model geometries, which is desired in order to improve the data quality of the wind tunnel tests. In this paper, the applicability of cntTSP to a forced pitch-oscillating airfoil model is investigated in a cryogenic low-speed wind tunnel. The laminar to turbulent boundary-layer transition appearing on the airfoil was successfully measured for steady and unsteady pitch cases.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/148282/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:AIAA 2022-1717 Session: High Reynolds Number Aerodynamics and Testing
Titel:Application of Temperature Sensitive Paint for time-resolved investigations of laminar-to-turbulent transition on a harmonically pitching airfoil under cryogenic conditions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Klein, Christianchristian.klein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7592-6922NICHT SPEZIFIZIERT
Weiss, Arminarmin.weiss (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7532-2974NICHT SPEZIFIZIERT
Henne, Ulrichulrich.henne (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2022
Erschienen in:AIAA SciTech 2022 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2022-1717
Seitenbereich:1 - 12
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:ARC
ISBN:978-162410631-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:TSP, time-resolved TSP, KKK, NLF-0415
Veranstaltungstitel:AIAA SciTech Forum 2022
Veranstaltungsort:San Diego, CA, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:3 Januar 2022
Veranstaltungsende:7 Januar 2022
Veranstalter :AIAA
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen , Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Über- und Hyperschalltechnologien, KP
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:04 Feb 2022 10:25
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:46

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