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New test facility to investigate the noise generated by shrouded fans for small aircraft applications

Tapken, Ulf und Meyer, Robert und Caldas, Luciano und Klähn, Lukas und Behn, Maximilian und Rudolphi, Angelo und Jaron, Robert und Moreau, Antoine und Enghardt, Lars (2021) New test facility to investigate the noise generated by shrouded fans for small aircraft applications. DICUAM 2021 - Delft International Conference on Urban Air-Mobility, 15.-17. März 2021, Delft, Niederlande.

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Kurzfassung

The development of fan noise reduction measures that specifically address the sources requires detailed understanding of the aerodynamic noise generation mechanisms for the specific fan application. Due to the complex dependencies on the details of the flow field, this task is ideally approached by combining experiment and modelling. For the implementation of thorough experimental analyses, the novel fan test environment CRAFT (Counter Rotating Acoustic Fan Test Rig) is established. It enables comprehensive studies at low costs. Rotor and stator can quickly be exchanged. By varying the rotor-stator distance and measuring the isolated rotor, individual noise sources can be highlighted and the aeroacoustic generation mechanisms can be specifically investigated. The key parameters of the CRAFT reference fan are diameter at fan case 453 mm, blade tip Mach number up to 0.3, mass flow rates up to 12 kg/s, pressure ratio up to 1.1 and maximum shaft speed of 4500 rpm. It is representative for the shrouded fan stage of small airplanes to be operated in urban air mobility missions by scale 1:2. Since disturbances of the fan inflow can occur in UAM applications and cause considerable noise contributions, the CRAFT test stand was extended by a device for generating representative inlet disturbances. The identification of the relevant aerodynamic parameters of fan noise excitation is enabled by comprehensive aerodynamic and acoustic measurements, as e.g. with total pressure rakes, multi-hole probes, hot-wire anemometry and acoustic mode decomposition techniques. The high-resolution data can be used as input for numerical modeling methods, e.g. for extended interpretation or validation purposes. The presentation gives an overview of the measurement and analysis possibilities and shows first results of a test series with a fan under disturbed inflow conditions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/147669/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:New test facility to investigate the noise generated by shrouded fans for small aircraft applications
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Tapken, UlfUlf.Tapken (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0870-1253NICHT SPEZIFIZIERT
Meyer, RobertRobert.Meyer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0005-5241-1818NICHT SPEZIFIZIERT
Caldas, LucianoLuciano.Caldas (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klähn, LukasLukas.Klaehn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1425-4453NICHT SPEZIFIZIERT
Behn, MaximilianMaximilian.Behn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8478-8269NICHT SPEZIFIZIERT
Rudolphi, AngeloDLR, Institut für AntriebstechnikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jaron, RobertRobert.Jaron (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5676-8161NICHT SPEZIFIZIERT
Moreau, Antoineantoine.moreau (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Enghardt, LarsLars.Enghardt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:17 März 2021
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Shrouded fan for small, electrically driven airplanes, aeroacoustic and aerodynamic measurement and analysis capabilities
Veranstaltungstitel:DICUAM 2021 - Delft International Conference on Urban Air-Mobility
Veranstaltungsort:Delft, Niederlande
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:15.-17. März 2021
Veranstalter :TU Delft
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration, L - Komponenten und Emissionen
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Behn, Maximilian
Hinterlegt am:20 Dez 2021 08:49
Letzte Änderung:29 Mär 2023 00:50

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