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Experimental investigation of hybrid laminar flow control by a modular flat plate model in the DNW-NWB

Lüdeke, Heinrich und Breitenstein, Christian (2021) Experimental investigation of hybrid laminar flow control by a modular flat plate model in the DNW-NWB. CEAS Aeronautical Journal, 99. Springer. doi: 10.1007/s13272-021-00564-0. ISSN 1869-5590.

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Offizielle URL: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs13272-021-00564-0

Kurzfassung

To determine the characteristics of new suction concepts for hybrid laminar flow control (HLFC) a modular flat plate wind tunnel model is investigated in the DNW-NWB wind tunnel facility. This approach allows detailed examination of suction characteristics in consideration of realistic boundary layer flow conditions. The following evaluation reveals the effects of joining methods between successive panels and other surface disturbances of porous materials and underlying chambers on HLFC techniques. After successful measurements with {and without} suction panels, this paper compares experimental results with theoretical and numerical approaches and draws conclusions from N-factor results and boundary layer (BL) measurements.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/147661/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Experimental investigation of hybrid laminar flow control by a modular flat plate model in the DNW-NWB
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lüdeke, HeinrichHeinrich.Luedeke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Breitenstein, ChristianChristian.Breitenstein (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Dezember 2021
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:99
DOI:10.1007/s13272-021-00564-0
Verlag:Springer
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Laminar flow control, Hot wire technique,Transition, Suction, DNW-NWB model, CFD, LST
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Lüdeke, Dr.-Ing. Heinrich
Hinterlegt am:04 Jan 2022 11:40
Letzte Änderung:04 Jan 2022 11:40

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