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The Reusability Flight Experiment – ReFEx: From Design to Flight – Hardware

Rickmers, Peter und Bauer, Waldemar und Stappert, Sven und Sippel, Martin und Redondo Gutierrez, Jose Luis und Seelbinder, David und Bernal Polo, Pablo und Razgus, Bronislovas und Theil, Stephan und Acquatella B., Paul und Wartemann, Viola und Merrem, Clemens Hans-Joachim und Ruhe, Tobias und Elsaesser, Henning und Welter, Michael und Schmidt, Alexander und Damp, Lloyd und Williams, Peter (2021) The Reusability Flight Experiment – ReFEx: From Design to Flight – Hardware. In: Proceedings of the International Astronautical Congress, IAC. International Aeronautical Congress 2021, 25.-29. Oct. 2021, Dubai, VAE. ISSN 0074-1795.

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Kurzfassung

The hypersonic flight experiment ReFEx has been under development at the German Aerospace Center (DLR) for a number of years and passed CDR in September of 2021. It will be launched on a VSB-30 sounding rocket in 2023 from Koonibba Test Range (KTR) in Southern Australia. The sounding rocket will inject ReFEx into a trajectory typical of aerodynamically controlled RLV-booster stages, where it will test several key technologies required for future reusable aerodynamically controlled first stages. A key feature of ReFEx is its sole reliance on aerodynamic means for the return leg of the flight, including a heading change of more than 30°, providing valuable flight data at the other end of the spectrum for RLVs (Reusable Launch Vehicle) from current propulsive return concepts [1]. With its length of 2.7 m, a wingspan of 1.1 m, a mass of approx. 400 kg, ReFEx features a densely packed fuselage, containing systems critical for flight as well as sophisticated sensors for flight analysis. With the passage of CDR, the project is progressing into the flight hardware production and verification phase [1]. The paper summarizes the latest status of ReFEx and shows how key challenges such as trajectory optimization, aerodynamic control with control reversals of the aero surfaces, thermal loading, folding wind systems as well as operational issues such as flight safety and campaign planning where tackled to be able to freeze the design and reach CDR status.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/147352/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:The Reusability Flight Experiment – ReFEx: From Design to Flight – Hardware
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Rickmers, PeterPeter.Rickmers (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6500-7922NICHT SPEZIFIZIERT
Bauer, WaldemarWaldemar.Bauer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stappert, SvenSven.Stappert (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8425-2779NICHT SPEZIFIZIERT
Sippel, MartinMartin.Sippel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Redondo Gutierrez, Jose LuisJose.RedondoGutierrez (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0037-2299NICHT SPEZIFIZIERT
Seelbinder, DavidDavid.Seelbinder (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bernal Polo, PabloPablo.BernalPolo (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Razgus, BronislovasBronislovas.Razgus (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Theil, StephanStephan.Theil (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5346-8091NICHT SPEZIFIZIERT
Acquatella B., PaulPaul.Acquatella (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0826-6984NICHT SPEZIFIZIERT
Wartemann, ViolaViola.Wartemann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Merrem, Clemens Hans-JoachimClemens.Merrem (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ruhe, Tobiastobias.ruhe (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Elsaesser, Henninghenning.elsaesser (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Welter, MichaelMichael.Welter (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmidt, AlexanderRB-MRBNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Damp, LloydSouthern LaunchNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Williams, PeterSouthern LaunchNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2021
Erschienen in:Proceedings of the International Astronautical Congress, IAC
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
ISSN:0074-1795
Status:veröffentlicht
Stichwörter:RLV, hypersonic, flight experiment
Veranstaltungstitel:International Aeronautical Congress 2021
Veranstaltungsort:Dubai, VAE
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:25.-29. Oct. 2021
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Projekt ReFEx - Reusability Flight Experiment
Standort: Bremen
Institute & Einrichtungen:Institut für Raumfahrtsysteme
Hinterlegt von: Rickmers, Dr. Peter
Hinterlegt am:13 Dez 2021 11:14
Letzte Änderung:29 Mär 2023 00:50

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