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The Influence of Scale Resolving Simulations in Predictions of Vortex Interaction about a Generic Missile Airframe

Tormalm, Magnus und DeSpirito, James und Schnepf, Christian und Dikbas, Erdem (2022) The Influence of Scale Resolving Simulations in Predictions of Vortex Interaction about a Generic Missile Airframe. In: AIAA SciTech 2022 Forum, Seiten 1-26. ARC. AIAA Scitech Forum 2022, 3.-7. Jan. 2022, San Diego, USA. doi: 10.2514/6.2022-1685. ISBN 978-162410631-6.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.2514/6.2022-1685

Kurzfassung

Hybrid Reynolds Average Navier-Stokes (RANS) - Large Eddy Simulations (LES) have been applied to predict the rolling moment coefficient of a generic missile at high angle of incidence in supersonic flow. The missile airframe was rolled which generated unsymmetrical vortices affecting the downstream tail fin section. Traditional RANS indicated difficulties predicting the rolling moment. This challenge was accepted by the NATO Science and Technology Organization (STO), Applied Vehicle Technology (AVT) panel forming a devoted Task Group AVT-316 “Vortex Interaction Effects Relevant To Military Air Vehicle Performance”. The paper describes the Missile Facets work on scale resolving simulations with spatial and temporal resolution strategy, quality index for LES and comparison with industry standard RANS methods. The hybrid RANS-LES results provided additional insights into the nature of the complex vortex interactions, including shocks, associated with slender body aerodynamics not detected with RANS. Scale resolving simulations drastically reduced vortex dissipation and resulted in significant shift of rolling moment magnitude.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/146840/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:AIAA 2022-1685 Session: Vortex Interaction Aerodynamics: NATO/STO AVT-316 Missile Aerodynamics II
Titel:The Influence of Scale Resolving Simulations in Predictions of Vortex Interaction about a Generic Missile Airframe
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Tormalm, MagnusSwedish Defence Research Agency (FOI)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
DeSpirito, JamesU.S. Army Combat Capabilities Development Center – Army Research LaboratoryNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schnepf, ChristianChristian.Schnepf (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dikbas, ErdemDefense Industries Research and Development Institute (TÜBİTAK SAGE)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2022
Erschienen in:AIAA SciTech 2022 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2022-1685
Seitenbereich:Seiten 1-26
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:ARC
ISBN:978-162410631-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:CFD, RANS, TAU, Fluent, RavenCFD, Kestrel, M-Edge, NATO STO, AVT 316, vortical flow, SRS, DES, IDDES
Veranstaltungstitel:AIAA Scitech Forum 2022
Veranstaltungsort:San Diego, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:3.-7. Jan. 2022
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:keine Zuordnung
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L DT - Verteidigungstechnologie
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L -  Wirkung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Schnepf, Christian
Hinterlegt am:03 Feb 2022 16:27
Letzte Änderung:07 Apr 2022 17:08

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