elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

The influence of high spanwise chamber extent on HLFC performance

Kilian, Thomas und Bismark, Alexander Heinz und Lüdeke, Heinrich und Schröder, Andreas und van de Kamp, Bram (2021) The influence of high spanwise chamber extent on HLFC performance. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2021, 2021-08-31 - 2021-09-02, Bremen.

[img] PDF
2MB

Kurzfassung

In the scope of the European Clean Sky 2 project HLFC-WIN, the benefits and integrational aspects of HLFC on a long-range wing are investigated. Due to leading edge space being allocated by other systems (e.g. high-lift, anti-icing) the spanwise extent of the internal HLFC plenum chamber, which in former designs covers the majority of the HLFC segment, is reduced to multiple narrow suction ribs, containing the compressors. In combination with the high spanwise extent of the HLFC segments, this leads to a large volume of air being transported via the narrow suction chambers in spanwise direction, rather than semi-directly relayed to a plenum. This spanwise chamber flow causes additional pressure losses within the HLFC system. In order to investigate the magnitude of these pressure losses and their potential impact on the HLFC performance, CFD simulations have been performed, based on a simulation setup previously developed. For validation purposes, the pressure loss along a simplified chamber test rig of 2,75 meters has been measured. The results are presented in this paper along with an estimation of the HLFC wing design impact.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/146656/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:The influence of high spanwise chamber extent on HLFC performance
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kilian, ThomasThomas.Kilian (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1395-608XNICHT SPEZIFIZIERT
Bismark, Alexander HeinzAlexander.Bismark (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8150-9877NICHT SPEZIFIZIERT
Lüdeke, HeinrichHeinrich.Luedeke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schröder, AndreasA.Schroeder (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
van de Kamp, BramBram.vandeKamp (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8776-4550NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2 September 2021
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Hybrid Laminar Flow Control (HLFC), Wing Design
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2021
Veranstaltungsort:Bremen
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:31 August 2021
Veranstaltungsende:2 September 2021
Veranstalter :DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Faserverbundtechnologie
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Flugsystemtechnik > Sichere Systeme und System Engineering
Hinterlegt von: Kilian, Thomas
Hinterlegt am:06 Dez 2021 08:37
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:45

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.