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Hybrid Laminar Flow Control on A320 Fin: Retrofit Design and Sample Results

Schrauf, Geza und von Geyr, Heiko (2021) Hybrid Laminar Flow Control on A320 Fin: Retrofit Design and Sample Results. Journal of Aircraft, 58 (6), Seiten 1272-1280. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.C036179. ISSN 0021-8669.

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Kurzfassung

A flight test with a simplified hybrid laminar flow control (HLFC) system on the vertical tail plane (VTP) of an A320 aircraft was performed in April/May 2018. This HLFC system was a prototype for a simplified system that might be attractive for drag reduction of commercial long-range aircraft. The paper presents the design principles of a simplified HLFC system, including passive suction, and shows their application to aerodynamic and suction system design for the retrofit of an A320 VTP. Furthermore, sample flight test results will be presented and discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/146436/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Hybrid Laminar Flow Control on A320 Fin: Retrofit Design and Sample Results
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schrauf, GezaGeza.Schrauf (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
von Geyr, HeikoHeiko.vGeyr (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2021
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:58
DOI:10.2514/1.C036179
Seitenbereich:Seiten 1272-1280
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0021-8669
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Hybrid Laminar Flow Control, Laminar-Turbulent Transition, Boundary Layer Suction, Drag Reduction, e^N Method, Flight Test, Linear Stability Theory
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Schrauf, Geza
Hinterlegt am:09 Dez 2021 08:18
Letzte Änderung:24 Mai 2022 23:47

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