elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

EFFECT OF TOLERANCES OF SURFACE IRREGULARITIES ON LAMINAR-TURBULENT TRANSITION FOR HLFC WINGS

Franco, Juan und Hein, Stefan (2022) EFFECT OF TOLERANCES OF SURFACE IRREGULARITIES ON LAMINAR-TURBULENT TRANSITION FOR HLFC WINGS. In: 56th 3AF International Conference on Applied Aerodynamics 2022, Seiten 1-10. 56th 3AF International Conference on Applied Aerodynamics, 28.-30.03.2022, Toulouse, Frankreich.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
192kB
[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
1MB

Offizielle URL: https://www.3af-aerodynamics.com/

Kurzfassung

Hybrid Laminar Flow Control (HLFC) is one of the most promising technologies for reducing the drag and therefore, the fuel consumption, of modern commercial aircraft. This technology is based on the potential of boundary-layer (BL) suction for delaying laminar-turbulent transition (LTT) and thus to reduce the viscous drag on aerodynamic devices, in particular swept wings. Suction is applied on the leading edge panel of the wing solely. However, the joint between the leading edge suction panel and the wing box may introduce relatively small surface irregularities, such as backward/forward-facing steps (BFS/FFS) or gaps. Such irregularities can promote the LTT by enhancing the spatial development of BL instabilities like Tollmien-Schlichting (TS) waves or crossflow (CF) vortices and therefore, may reduce the potential benefit of the suction system.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/145860/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:EFFECT OF TOLERANCES OF SURFACE IRREGULARITIES ON LAMINAR-TURBULENT TRANSITION FOR HLFC WINGS
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Franco, JuanJuan.Franco (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8391-8356139672193
Hein, StefanStefan.Hein (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:28 März 2022
Erschienen in:56th 3AF International Conference on Applied Aerodynamics 2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-10
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERT3AFNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:HLFC wings, laminar-turbulent transition, surface irregularities, AHLNS
Veranstaltungstitel:56th 3AF International Conference on Applied Aerodynamics
Veranstaltungsort:Toulouse, Frankreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:28.-30.03.2022
Veranstalter :3AF
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Franco, Juan
Hinterlegt am:01 Apr 2022 09:46
Letzte Änderung:01 Aug 2023 11:38

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.