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High-Fidelity Aeroelastic Loads Calculation for a Transport Aircraft Configuration Including Pitch and Roll Maneuvers

Feldwisch, Johan Moritz und Schulze, Matthias (2021) High-Fidelity Aeroelastic Loads Calculation for a Transport Aircraft Configuration Including Pitch and Roll Maneuvers. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XIII Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 13. Springer International Publishing. doi: 10.1007/978-3-030-79561-0_50. ISBN ISBN: 978-3-030-79561-0.

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Offizielle URL: https://www.springerprofessional.de/high-fidelity-aeroelastic-loads-calculation-for-a-transport-airc/19357790

Kurzfassung

It is assumed, that the presence of nonlinear effects in transonic flow influences the aerodynamic load distribution and hence must be considered in the aeroelastic loads analysis of maneuvers. In this study a steady pull-up and two quasi-static rolling maneuvers are examined using the Reynolds-Averaged-Navier-Stokes (RANS) equations and compared to the vortex lattice method (VLM). In contrast to the RANS equations, the VLM is widely used for fast analysis of many load cases but does not include transonic effects. The pitch and roll rates are accounted for by the flow solver. A fully elastic transport aircraft configuration is analyzed. Elastic deformations are calculated by the modal approach and are loosely coupled with the aerodynamic model. The resulting loads are compared to maneuver analysis based on the VLM. For all maneuvers, the aerodynamic loads based on the RANS equations yield higher loads at the wings root by 1% to 2% and require larger negative balancing forces on the tail plane.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/145815/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:High-Fidelity Aeroelastic Loads Calculation for a Transport Aircraft Configuration Including Pitch and Roll Maneuvers
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Feldwisch, Johan MoritzJohan.Feldwisch (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schulze, MatthiasMatthias.Schulze (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7172-7723144893745
Datum:13 Juli 2021
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XIII
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:13
DOI:10.1007/978-3-030-79561-0_50
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasAndreas.Dillmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, ErwaldNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer International Publishing
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISBN:ISBN: 978-3-030-79561-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:VLM, CFD, RANS, Loads, Aeroelasticity, Maneuver, High-Fidelity
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Hinterlegt von: Feldwisch, Johan Moritz
Hinterlegt am:23 Nov 2021 15:07
Letzte Änderung:20 Okt 2023 08:47

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