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Mitigating Wake Turbulence Risk During Final Approach via Plate Lines

Holzäpfel, Frank und Stephan, Anton und Rotshteyn, Grigory und Körner, Stephan und Wildmann, Norman und Oswald, Lothar und Gerz, Thomas und Borek, Günther und Floh, Alexander und Kern, Christian und Kerschbaum, Markus und Nossal, Roman und Schwarzenbacher, Johannes und Strobel, Martin und Strauss, Lukas und Weiß, Clemens und Kauczok, Sebastian und Schiefer, Christian und Czekala, Harald und Maschwitz, Gerrit und Smalikho, Igor (2021) Mitigating Wake Turbulence Risk During Final Approach via Plate Lines. AIAA Journal, 59 (11), Seiten 4626-4641. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.J060025. ISSN 0001-1452.

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5MB

Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.2514/1.J060025

Kurzfassung

To mitigate the risk of wake vortex encounters during final approach, so-called plate lines have been developed. Wake vortices generated by landing aircraft induce secondary vortices at the plates’ surfaces that approach the primary vortices and trigger premature wake vortex decay. Each plate line consists of several upright plates being installed underneath the approach slope. While the plate line extends perpendicular to the flight direction, its individual plates are oriented in parallel to the runway centerline. To obtain the approval of the authorities for the installation of the plate lines at runway 16 of Vienna International Airport, the plate design had to comply with airport requirements like obstacle clearance, stability, and frangibility. During a six-month campaign, wake vortex behavior of about 9500 landings with and without plates was measured simultaneously by three lidars complemented by a comprehensive suite of meteorological instrumentation. The analysis of over 1000 measured wake vortex evolutions indicates that the plate lines reduce the lifetimes of the vortices in a safety corridor along the final approach by 22–37% depending on the aircraft type. This corresponds to a reduction of vortex circulation by about 50% for the most relevant International Civil Aviation Organization separation (Medium behind Heavy).

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/145659/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Mitigating Wake Turbulence Risk During Final Approach via Plate Lines
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Holzäpfel, FrankDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-3182-1832NICHT SPEZIFIZIERT
Stephan, AntonDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rotshteyn, GrigoryDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Körner, StephanDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wildmann, NormanDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0001-9475-4206NICHT SPEZIFIZIERT
Oswald, LotharDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gerz, ThomasDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Borek, GüntherAustro Control GmbH, Wien, ÖsterreichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Floh, AlexanderAustro Control GmbH, Wien, ÖsterreichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kern, ChristianAustro Control GmbH, Wien, ÖsterreichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kerschbaum, MarkusAustro Control GmbH, Wien, ÖsterreichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nossal, RomanAustro Control GmbH, Wien, ÖsterreichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schwarzenbacher, JohannesAustro Control GmbH, Wien, ÖsterreichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Strobel, MartinAustro Control GmbH, Wien, ÖsterreichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Strauss, LukasMeteoServe Wetterdienst GmbH, Austro Control GmbH, Wien, ÖsterreichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weiß, ClemensMeteoServe Wetterdienst GmbH, Austro Control GmbH, Wien, ÖsterreichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kauczok, SebastianLEONARDO Germany GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schiefer, ChristianLEONARDO Germany GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Czekala, HaraldRPG Radiometer Physics GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Maschwitz, GerritRPG Radiometer Physics GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Smalikho, IgorInst. of Atmospheric Optics, Tomsk, RusslandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2021
Erschienen in:AIAA Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:59
DOI:10.2514/1.J060025
Seitenbereich:Seiten 4626-4641
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0001-1452
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wake vortex, plate line, final approach, vortex mitigation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Holzäpfel, Dr. habil. Frank
Hinterlegt am:16 Nov 2021 08:17
Letzte Änderung:28 Apr 2022 14:06

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