elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

The effect of the European Emissions Trading System (EU ETS) on aviation demand: An empirical comparison with the impact of ticket taxes

Oesingmann, Katrin (2022) The effect of the European Emissions Trading System (EU ETS) on aviation demand: An empirical comparison with the impact of ticket taxes. Energy Policy, 160, Seite 112657. Elsevier. doi: 10.1016/j.enpol.2021.112657. ISSN 0301-4215.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S030142152100522X?via%3Dihub

Kurzfassung

To regulate the rising environmental impact of flying, the EU integrated aviation into the European Emissions Trading System (EU ETS) in 2012. This study gives an empirical ex-post evaluation on the effect of the EU ETS on aviation demand using a gravity model approach. The results of the Poisson pseudo-maximum likelihood (PPML) estimates suggest that the EU ETS has so far had no statistically significant effects on intra-EEA (European Economic Area) air passenger flows. This study additionally controls for the impact of the Austrian and German air transportation tax on aviation demand. The ticket tax brings about statistically significant and robust demand reductions on the affected country-pairs. But although the tax reduces demand, this policy may still not be the adequate measure as the aviation taxes that are in place do not relate to the amount of CO2 emitted by air travel. Generally, policy instruments are preferred that incentivize emission reductions, as is the case with kerosene taxes or emissions trading systems (ETS).

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/145468/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:The effect of the European Emissions Trading System (EU ETS) on aviation demand: An empirical comparison with the impact of ticket taxes
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Oesingmann, Katrinkatrin.oesingmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2206-7527NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2022
Erschienen in:Energy Policy
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:160
DOI:10.1016/j.enpol.2021.112657
Seitenbereich:Seite 112657
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Thomas, Stephen D.University of Greenwich, London, United KingdomNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier
ISSN:0301-4215
Status:veröffentlicht
Stichwörter:EU ETS, Emissions trading system, Aviation taxes, Gravity model, PPML estimation. Fixed effects
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Ökonver II, V - Transition (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Flughafenwesen und Luftverkehr > Luftverkehrsökonomie
Hinterlegt von: Oesingmann, Katrin
Hinterlegt am:11 Jan 2022 10:22
Letzte Änderung:11 Jan 2022 10:22

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.