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Data-driven methodology for uncertainty quantification of aircraft trajectory predictions

Guemes, Alejandro und Polaina, Manuel und Gonzalez Arribas, Daniel und Soler, Manuel und Pons-Prats, Jordi und Prats, Xavier und Koyuncu, Emre und Tutku Altun, Arinc und Kuenz, Alexander und Zopp, Raimund und Delahaye, Daniel und Munoz, Andres (2021) Data-driven methodology for uncertainty quantification of aircraft trajectory predictions. In: 40th AIAA/IEEE Digital Avionics Systems Conference, DASC 2021. DASC 2021, 2021-10-03 - 2021-10-07, San Antonio, USA. ISSN 2155-7195.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://2021.dasconline.org/

Kurzfassung

One of the main objectives of the so-called trajectory-based operations (TBO) concept is to increase the predictability of the aircraft behavior within the air traffic management (ATM) system, thus reducing inefficiencies and increasing the robustness and resiliency of operations. Most systems involved in TBO, such as flight planning systems or on-ground trajectory predictors, focus on proposing deterministic trajectories in the strategic phase and do not take into account the uncertain factors that affect the trajectory prediction process. While TBO is enabled by the automated updating of trajectories in reaction to developing uncertainties, an excessive frequency of trajectory updates in later planning and tactical phases could lead to degraded stability, resulting in an overall decrease of the performance of the ATM network. The use of probabilistic trajectories instead of deterministic ones would allow to reduce the frequency of these updates, as well as increasing to increase the situational awareness of the ATM system. Nonetheless, the analysis of the uncertainty affecting the prediction of a flight is a complex problem that has been tackled in the literature. The main difficulty regarding aircraft trajectory uncertainty is that it cannot be estimated in a post-processing study based on the comparison between the predicted and the actual trajectories. This is because the uncertainty is represented by the estimation of those potential deviations in an a priori phase, based on the identification and quantification of the possible sources impacting that uncertainty and the propagation of the joint effect of those sources to obtain the probability distribution describing the potential trajectory.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/145075/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Data-driven methodology for uncertainty quantification of aircraft trajectory predictions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Guemes, AlejandroMCANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Polaina, ManuelBRTENICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gonzalez Arribas, DanielUC3MNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Soler, ManuelUC3MNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pons-Prats, JordiUPCNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Prats, XavierUPCNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Koyuncu, EmreITUNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tutku Altun, ArincITUNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kuenz, AlexanderAlexander.Kuenz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5192-8894NICHT SPEZIFIZIERT
Zopp, RaimundFlightkeysNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Delahaye, DanielENACNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Munoz, AndresBRTENICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:3 Oktober 2021
Erschienen in:40th AIAA/IEEE Digital Avionics Systems Conference, DASC 2021
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
ISSN:2155-7195
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Resilience, START project, TBO
Veranstaltungstitel:DASC 2021
Veranstaltungsort:San Antonio, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:3 Oktober 2021
Veranstaltungsende:7 Oktober 2021
Veranstalter :IEEE/AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Integrierte Flugführung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenzsysteme
Hinterlegt von: Kuenz, Dr. Alexander
Hinterlegt am:04 Nov 2021 16:46
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:44

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