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Human machine interface aspects of the ground control station for unmanned air transport

Friedrich, Max und Peinecke, Niklas und Geister, Dagi (2021) Human machine interface aspects of the ground control station for unmanned air transport. In: Automated Low-Altitude Air Delivery - Towards Autonomous Cargo Transportation with Drones Research Topics in Aerospace, XXI. Springer. doi: 10.1007/978-3-030-83144-8_12. ISBN 978-3-030-83143-1.

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Kurzfassung

The GCS (Ground Control Station) is an elementary part of the UAS (Unmanned Aircraft System). It provides the connection between the human pilot and the air-borne part of the UAS, the drone. While early GCS have been merely more than simple remote controls, a modern GCS can do more than just relaying steering commands to the drone. Instead, it provides an important contribution to the safety of the UAS operation. This is achieved by presenting the pilot preprocessed information from the drone and secondary data sources. Utilizing design principles developed in human machine interface (HMI) theory, these information can be shown to the pilot without distraction and making optimal use of the data. This chapter summarizes design principles and challenges for HMIs in aviation use. The focus is on challenges related to UAS operations and UAS GCS in particular. The design process for the GCS U-FLY will be described, and some results of a real-world test in the context of two application projects will be presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/145072/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Human machine interface aspects of the ground control station for unmanned air transport
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Friedrich, MaxMax.Friedrich (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7103-3753NICHT SPEZIFIZIERT
Peinecke, NiklasNiklas.Peinecke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6683-2323NICHT SPEZIFIZIERT
Geister, DagiDagi.Geister (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2021
Erschienen in:Automated Low-Altitude Air Delivery - Towards Autonomous Cargo Transportation with Drones
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:XXI
DOI:10.1007/978-3-030-83144-8_12
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dauer, JohannJohann.Dauer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8287-2376NICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Research Topics in Aerospace
ISBN:978-3-030-83143-1
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Unmanned Aircraft Systems, Human Machine Interface, Ground Control Sta-tion, Human Machine Interface Design, Human Factors
HGF - Forschungsbereich:keine Zuordnung
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L DT - Verteidigungstechnologie
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L -  Führung, L - Unbemannte Flugsysteme
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Peinecke, Dr.rer.nat. Niklas
Hinterlegt am:07 Dez 2021 14:14
Letzte Änderung:11 Sep 2024 13:14

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