elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Traffic noise-induced changes in wake-propensity measured with the Odds-Ratio Product (ORP)

Smith, M. G. und Younes, M. und Aeschbach, D. und Elmenhorst, E.-M. und Müller, U. und Basner, M. (2021) Traffic noise-induced changes in wake-propensity measured with the Odds-Ratio Product (ORP). Science of the Total Environment, 805, Seite 150191. Elsevier. doi: 10.1016/j.scitotenv.2021.150191. ISSN 0048-9697.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Nocturnal traffic noise can disrupt sleep and impair physical and mental restoration, but classical sleep scoringtechniques may not fully capture subtle yet clinically relevant alterations of sleep induced by noise. We used avalidated continuous measure of sleep depth and quality based on automatic analysis of physiologic sleep data,termed Wake Propensity (WP), to investigate temporal changes of sleep in response to nocturnal noise eventsin 3-s epochs. Seventy-two healthy participants (mean age 40.3 years, range 18–71 years, 40 females, 32males) slept for 11 nights in a laboratory, during which we measured sleep with polysomnography. In 8 nights,participants were exposed to 40, 80 or 120 road, rail and/or aircraft noise events with maximum noise levels of45–65 dBLAS,maxduring 8-h sleep opportunities. We analyzed sleep macrostructure and event-related change ofWP during noise exposure with linear mixed models. Nocturnal traffic noise led to event-related shifts towardswakefulness and less deep, more unstable sleep (increase in WP relative to pre-noise baseline ranging from+29.5% at 45 dB to +38.3% at 65 dB; type III effect p < 0.0001). Sleep depth decreased dynamically with increas-ing noise level, peaking whenLAS,maxwas highest. This change in WP was stronger and occurred more quickly forevents where the noise onset was more rapid (road and rail) compared to more gradually time-varying noise(aircraft). Sleep depth did not immediately recover to pre-noise WP, leading to decreased sleep stability acrossthe night compared to quiet nights, which was greater with an increasing number of noise events (standardized β= 0.053, p = 0.003). Further, WP was more sensitive to noise than classical arousals. Results demonstrate theusefulness of WP as a measure of the effects of external stimuli on sleep, and show WP is a more sensitive mea-sure of noise-induced sleep disruption than traditional methods of sleep analysis.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/144640/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Traffic noise-induced changes in wake-propensity measured with the Odds-Ratio Product (ORP)
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Smith, M. G.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Younes, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Aeschbach, D.daniel.aeschbach (at) dlrNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Elmenhorst, E.-M.Eva-Maria.Elmenhorst (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0336-6705NICHT SPEZIFIZIERT
Müller, U.Uwe.Mueller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Basner, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:7 September 2021
Erschienen in:Science of the Total Environment
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:805
DOI:10.1016/j.scitotenv.2021.150191
Seitenbereich:Seite 150191
Verlag:Elsevier
ISSN:0048-9697
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Odds ratio product, Wake propensity, Sleep depth, Polysomnography, Traffic noise
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Schlaf und Humanfaktoren
Hinterlegt von: Sender, Alina
Hinterlegt am:28 Okt 2021 15:21
Letzte Änderung:28 Okt 2021 15:21

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.