elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Impact of Air Taxis on Air Traffic in the Vicinity of Airports

Ahrenhold, Nils und Pohling, Oliver und Schier, Sebastian (2021) Impact of Air Taxis on Air Traffic in the Vicinity of Airports. Infrastructures. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/infrastructures6100140. ISSN 2412-3811.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
6MB

Kurzfassung

The extension of the current urban transportation system utilising the third dimension by air taxi (AT) operations represents a potential solution for the congestion of metropolitan areas. A major asset for AT operations is the connection to existing airports enabling the access to multiple other transportation systems. This paper develops an analytical model for AT operations and their capacity impact on airports, exemplary for Hamburg airport. The model is developed, based on the results of a fast time simulation (FTS) considering multiple aspects, such as vehicle configuration and touchdown and lift-off areas (TLOF). Collectively, three integration methods were analysed, each of them impacting the conventional air traffic differently. The results show that an integration using the runway-system is not possible with five ATs per hour. Further methods allow an integration of up to 20 air taxis per hour. Additionally, an energy consumption analysis of the ATs is conducted. Finally, proposals are given for integrating ATs at an airport and further strategies to extend the analytical model. Through this work, a model to calculate and predict an AT’s influence on the airside capacity of an airport is designed. This is an important step for the practical implementation of AT operations at airports.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/144481/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Impact of Air Taxis on Air Traffic in the Vicinity of Airports
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ahrenhold, Nilsnils.ahrenhold (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8731-8959NICHT SPEZIFIZIERT
Pohling, OliverOliver.Pohling (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9862-0168NICHT SPEZIFIZIERT
Schier, Sebastiansebastian.schier (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0002-9987-4869NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:22 Oktober 2021
Erschienen in:Infrastructures
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.3390/infrastructures6100140
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
Name der Reihe:Air Traffic Management: Airport Operations
ISSN:2412-3811
Status:veröffentlicht
Stichwörter:air taxi; airports; air traffic management; UAM; capacity impact; fast-time simulation; air traffic transportation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Lufttransportbetrieb und Folgenabschätzung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung
Institut für Flugführung > ATM-Simulation
Hinterlegt von: Ahrenhold, Nils
Hinterlegt am:26 Okt 2021 09:57
Letzte Änderung:23 Okt 2023 09:52

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.