elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Imprint | Privacy Policy | Contact | Deutsch
Fontsize: [-] Text [+]

Kombination von Messdaten und wissensbasierter Modellierung zur Fehlerdiagnose bei Weichen / Connecting measurement data and knowledge-based engineering for heavy rail switch fault diagnosis

Reetz, Susanne and Neumann, Thorsten and Schrijver, Gerrit and van den Berg, Arnout (2021) Kombination von Messdaten und wissensbasierter Modellierung zur Fehlerdiagnose bei Weichen / Connecting measurement data and knowledge-based engineering for heavy rail switch fault diagnosis. SIGNAL + DRAHT, 113 (12), pp. 27-35. DVV Media Group. ISSN 0037-4997.

[img] PDF - Published version
4MB

Official URL: https://www.eurailpress.de/sd

Abstract

Die Anwendung Künstlicher Intelligenz (KI) im Bereich Prognostics and Health Management (PHM) der Eisenbahninfrastruktur, insbesondere in der Fehlerdiagnose, wird durch hinsichtlich Umfang und/oder Labelling unzureichende Datenbestände und die Notwendigkeit der Rückverfolgbarkeit aufgrund strenger Sicherheitsvorschriften erschwert. Vielversprechende Ansätze sind Feature Engineering, unüberwachtes Lernen und wissensbasierte Systeme. Vor diesem Hintergrund wird nachfolgend erörtert, wie Stromumlaufkurven von Weichenantrieben ausgewertet und mit einem für den Menschen interpretierbaren Bayes'schen Netzmodell für Diagnosezwecke verbunden werden können. -- The application of AI methods in prognostics and health management, especially fault diagnosis, for railway infrastructure is complicated by the largely unlabelled databases and the necessity for traceability due to strict safety regulations. Promising approaches include feature engineering, unsupervised learning and knowledge-based systems. This article discusses how to treat the current curve measurements of railway point machines and connect them with a human-interpretable Bayesian network model for diagnostic purposes.

Item URL in elib:https://elib.dlr.de/143898/
Document Type:Article
Title:Kombination von Messdaten und wissensbasierter Modellierung zur Fehlerdiagnose bei Weichen / Connecting measurement data and knowledge-based engineering for heavy rail switch fault diagnosis
Authors:
AuthorsInstitution or Email of AuthorsAuthor's ORCID iDORCID Put Code
Reetz, SusanneUNSPECIFIEDhttps://orcid.org/0000-0002-5096-6327UNSPECIFIED
Neumann, ThorstenUNSPECIFIEDhttps://orcid.org/0000-0002-9236-0585UNSPECIFIED
Schrijver, GerritUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
van den Berg, ArnoutUNSPECIFIEDUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Date:December 2021
Journal or Publication Title:SIGNAL + DRAHT
Refereed publication:Yes
Open Access:Yes
Gold Open Access:No
In SCOPUS:No
In ISI Web of Science:No
Volume:113
Page Range:pp. 27-35
Publisher:DVV Media Group
ISSN:0037-4997
Status:Published
Keywords:Railway, fault diagnosis, dynamic time warping, Bayesian networks
HGF - Research field:Aeronautics, Space and Transport
HGF - Program:Transport
HGF - Program Themes:Rail Transport
DLR - Research area:Transport
DLR - Program:V SC Schienenverkehr
DLR - Research theme (Project):V - Digitalisierung und Automatisierung des Bahnsystems (old)
Location: Berlin-Adlershof , Braunschweig
Institutes and Institutions:Institute of Transportation Systems > Information Gathering and Modelling, BS
Institute of Transportation Systems > Information Gathering and Modelling, BA
Deposited By: Neumann, Dr.-Ing. Thorsten
Deposited On:07 Jan 2022 09:13
Last Modified:28 Mar 2023 23:59

Repository Staff Only: item control page

Browse
Search
Help & Contact
Information
electronic library is running on EPrints 3.3.12
Website and database design: Copyright © German Aerospace Center (DLR). All rights reserved.