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Modification of turbulence models for pressure-induced separation on smooth surfaces using the DLR VicToria experiment

Knopp, Tobias und Novara, Matteo und Schanz, Daniel und Lühder, Wieland und Schülein, Erich und Geisler, Reinhard und Philipp, Florian und Schroll, Michael und Krumbein, Andreas und Willert, Christian und Schröder, Andreas (2021) Modification of turbulence models for pressure-induced separation on smooth surfaces using the DLR VicToria experiment. 32nd Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences ICAS 2021, 6.-10. Sept. 2021, Shanghai.

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Offizielle URL: http://www.icas2020.com/

Kurzfassung

A new experiment of a turbulent boundary layer flow at a large adverse pressure gradient at a high Reynolds number is presented. The strong pressure gradient leads to pressure-induced separation on the smooth surface of the geometry model with a thin separation bubble. The experiment was performed within the DLR internal project VicToria. First, the design of the test case, the set-up in the wind tunnel, and the measurement technique using both large-scale and high-magnification particle imaging and Lagrangian particle tracking are described. Then the experimental results for the mean velocity are described as the flow evolves downstream from the zero-pressure gradient region into the adverse pressure gradient region. From the measurement data a wall law for the mean velocity with a thin log-law region and a half-power law region above the log-law is observed in the adverse pressure gradient region. Then the differential Reynolds stress transport model SSG/LRR-omega is considered. Based on the observation that the length-scale equation is not consistent with the assumed wall laws at adverse-pressure gradient, a modification of the equation for the dissipation rate omega in the model is proposed, so that the modified model can predict the observed wall law at adverse-pressure gradient. Finally, the numerical results using the modified SSG/LRR-omega model are shown. The modification causes a reduction of the mean velocity in the inner part of the boundary layer at adverse-pressure gradients, making the modified model more susceptible for flow separation. The numerical predictions of the modified model are found to be in good agreement with the experimental data.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/143768/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Modification of turbulence models for pressure-induced separation on smooth surfaces using the DLR VicToria experiment
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Knopp, TobiasTobias.Knopp (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3161-5353NICHT SPEZIFIZIERT
Novara, Matteomatteo.novara (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8975-0419NICHT SPEZIFIZIERT
Schanz, Danieldaniel.schanz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1400-4224NICHT SPEZIFIZIERT
Lühder, WielandWieland.Luehder (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1483-0211NICHT SPEZIFIZIERT
Schülein, ErichErich.Schuelein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1125-8504NICHT SPEZIFIZIERT
Geisler, ReinhardReinhard.Geisler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0006-8838-3713NICHT SPEZIFIZIERT
Philipp, FlorianFlorian.Philipp (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schroll, MichaelMichael.Schroll (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0736-546XNICHT SPEZIFIZIERT
Krumbein, AndreasAndreas.Krumbein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2772-7328133720648
Willert, ChristianChris.Willert (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1668-0181NICHT SPEZIFIZIERT
Schröder, AndreasAndreas.Schroeder (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6971-9262NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:6 September 2021
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-15
Status:veröffentlicht
Stichwörter:RANS; turbulent boundary layer; pressure gradient
Veranstaltungstitel:32nd Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences ICAS 2021
Veranstaltungsort:Shanghai
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:6.-10. Sept. 2021
Veranstalter :ICAS International Council of the Aeronautical Sciences
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien
Standort: Göttingen , Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Institut für Antriebstechnik > Triebwerksmesstechnik
Hinterlegt von: Knopp, Dr.rer.nat. Tobias
Hinterlegt am:12 Nov 2021 09:23
Letzte Änderung:25 Apr 2023 11:26

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