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Contribution of Numerical and Experimental Flow Simulations to the Aerodynamic Data Base of the DLR Reusable Flight Experiment ReFEx

Wartemann, Viola und Konosidou, Ntarinai und Flock, Andreas K. und Merrem, Clemens Hans-Joachim (2021) Contribution of Numerical and Experimental Flow Simulations to the Aerodynamic Data Base of the DLR Reusable Flight Experiment ReFEx. Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 151. doi: 10.1007/978-3-030-79561-0_14. ISSN 0179-9614.

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Kurzfassung

ReFEx is a Reusable Flight Experiment of the DLR. For the layout of the aerodynamic shape of the vehicle, the identification of a flight trajectory and finally the control systems, extensive data sets are necessary. The focus of this paper lays on the comparison of calculated versus measured aerodynamic coefficients. All simulations were carried out with the DRL TAU Code. The measurements were performed in the trisonic wind tunnel (TMK) of the DLR. One aerodynamic flight control element of ReFEx are the canards. The here presented analysis delivers a good agreement comparing the calculated and measured coefficients, looking at the symmetrical canard deflections. The occurred differences of the asymmetrical canard deflection are discussed in detail, including the numerical as well as experimental uncertainties.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/143731/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Contribution of Numerical and Experimental Flow Simulations to the Aerodynamic Data Base of the DLR Reusable Flight Experiment ReFEx
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wartemann, ViolaViola.Wartemann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1920-3364NICHT SPEZIFIZIERT
Konosidou, NtarinaiRWTH AachenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Flock, Andreas K.andreas.flock (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0507-2420NICHT SPEZIFIZIERT
Merrem, Clemens Hans-Joachimclemens.merrem (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9858-8273NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:13 Juli 2021
Erschienen in:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:151
DOI:10.1007/978-3-030-79561-0_14
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasAndreas.Dillmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, G.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, E.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, C.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Name der Reihe:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XIII
ISSN:0179-9614
Status:veröffentlicht
Stichwörter:ReFEx, Reusable Flight Experiment, CFD, Tau, Trisonic Wind Tunnel, TMK, aerodynamic coefficients
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Projekt ReFEx - Reusability Flight Experiment
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge, BS
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Über- und Hyperschalltechnologien, KP
Hinterlegt von: Wartemann, Viola
Hinterlegt am:02 Sep 2021 07:52
Letzte Änderung:20 Okt 2023 08:48

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