elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Evaluation of Controller Position Takeover in Team-Based Flight Centric ATM

Capiot, Kevin und Korn, Bernd und Papenfuß, Anne und Mulder, Max (2021) Evaluation of Controller Position Takeover in Team-Based Flight Centric ATM. In: 40th AIAA/IEEE Digital Avionics Systems Conference, DASC 2021. 40th Digital Avionics Systems Conference, 2021-10-03 - 2021-10-07, San Antonio,. doi: 10.1109/DASC52595.2021.9594486. ISSN 2155-7195.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://2021.dasconline.org/

Kurzfassung

Sectorless air traffic management (or flight-centric ATC as it is known in the SESAR context) is a novel concept that restructures the airspace to make better use of the human controller as a resource. Currently investigations on the introduction of a team concept for sectorless air traffic management is being conducted. As part of this team concept, a position takeover concept is being investigated that would reduce the need for a ramp up and decline in traffic when a new controller team takes over a position that is at the end of their shift. From the results new concepts to reduce the loss of knowledge and difficulty of the position takeover are introduced that should be investigated in subsequent experiments. Further, general features of the team concept are investigated, like frequency occupancy data, controller workload and an evaluation of the tools that are available controllers.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/143304/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vorlesung)
Titel:Evaluation of Controller Position Takeover in Team-Based Flight Centric ATM
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Capiot, KevinKevin.Capiot (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Korn, BerndBernd.Korn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3598-8971NICHT SPEZIFIZIERT
Papenfuß, AnneAnne.Papenfuss (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0686-7006140200866
Mulder, MaxM.Mulder (at) tudelft.nlNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2021
Erschienen in:40th AIAA/IEEE Digital Avionics Systems Conference, DASC 2021
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/DASC52595.2021.9594486
ISSN:2155-7195
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Sectorless ATM, Flight Centric
Veranstaltungstitel:40th Digital Avionics Systems Conference
Veranstaltungsort:San Antonio,
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:3 Oktober 2021
Veranstaltungsende:7 Oktober 2021
Veranstalter :IEEE/AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Lufttransportbetrieb und Folgenabschätzung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Capiot, Kevin
Hinterlegt am:07 Dez 2021 10:17
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:43

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.