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Initial results of the project SINOPTICA (Satellite-borne and INsitu Observations to Predict The Initiation of Convection for ATM)

Esbri, Laura und Llasat, Maria del Carmen und Rigo, Tomeu und Milelli, Massimo und Mazzarella, Vincenzo und Lagasio, Martina und Parodi, Andrea und Temme, Marco-Michael und Gluchshenko, Olga und Kerschbaum, Markus und Biondi, Riccardo und Surian, Nicola und Realini, Eugenio und Gatti, Andrea und Tagliaferro, Giulio und Parodi, Antonio (2021) Initial results of the project SINOPTICA (Satellite-borne and INsitu Observations to Predict The Initiation of Convection for ATM). In: EMS Annual Meeting Abstracts, Vol. 18, EMS2021-189, 2021, 18 (189). European Meteorological Society – European Conference for Applied Meteorology and Climatology (EMS2021), 2021-09-03 - 2021-09-10, Online. doi: 10.5194/ems2021-189.

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Kurzfassung

In the framework of the SINOPTICA project (EU H2020 SESAR, 2020 – 2022), different meteorological forecasting techniques are being tested to better nowcast severe weather events affecting Air Traffic Management (ATM) operations. Short-range severe weather forecasts with very high spatial resolution will be obtained starting from radar images, through an application of nowcasting techniques combined with Numerical Weather Prediction (NWP) model with data assimilation. The final goal is to integrate compact nowcast information into an Arrival Manager to support Air Traffic Controllers (ATCO) when sequencing and guiding approaching aircraft even in adverse weather situations. The guidance-support system will enable the visualization of dynamic weather information on the radar display of the controller, and the 4D-trajectory calculation for diversion coordination around severe weather areas. This meteorological information must be compact and concise to not interfere with other relevant information on the radar display of the controller. Three severe weather events impacting different Italian airports have been selected for a preliminary radar analysis. Some products are considered for obtaining the best radar approach to characterize the severity of the events for ATM interests. Combining the Vertical Integrated Liquid and the Echo Top Maximum products, hazard thresholds are defined for different domains around the airports. The Weather Research and Forecasting (WRF) model has been used to simulate the formation and development of the aforementioned convective events. In order to produce a more accurate very short-term weather forecast (nowcasting), remote sensing data (e.g. radar, GNSS) and conventional observations are assimilated by using a cycling three-dimensional variational technique. This contribution presents some preliminary results on the progress of the project.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/143282/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Initial results of the project SINOPTICA (Satellite-borne and INsitu Observations to Predict The Initiation of Convection for ATM)
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Esbri, LauraDepartment of Applied Physics, Universitat de Barcelona, SpainNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Llasat, Maria del CarmenDepartment of Applied Physics, Universitat de Barcelona, SpainNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rigo, TomeuMeteorological Service of Catalonia, SpainNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Milelli, MassimoCIMA Research Foundation, Savona, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mazzarella, VincenzoCIMA Research Foundation, Savona, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lagasio, MartinaCIMA Research Foundation, Savona, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Parodi, AndreaCIMA Research Foundation, Savona, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Temme, Marco-MichaelMarco.Temme (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2446-5489NICHT SPEZIFIZIERT
Gluchshenko, OlgaOlga.Gluchshenko (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2189-1319NICHT SPEZIFIZIERT
Kerschbaum, MarkusAustro Control GmbH, Wien, ÖsterreichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Biondi, RiccardoGeosciences Department, University of Padua, Padua, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Surian, NicolaGeosciences Department, University of Padua, Padua, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Realini, EugenioGEOMATICS RESEARCH & DEVELOPMENT SRL, Como, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gatti, AndreaGEOMATICS RESEARCH & DEVELOPMENT SRL, Como, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tagliaferro, GiulioGEOMATICS RESEARCH & DEVELOPMENT SRL, Como, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Parodi, AntonioCIMA Research Foundation, Savona, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:9 September 2021
Erschienen in:EMS Annual Meeting Abstracts, Vol. 18, EMS2021-189, 2021
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:18
DOI:10.5194/ems2021-189
Status:veröffentlicht
Stichwörter:adverse weather; forecast; nowcast; air traffic controller; GNSS
Veranstaltungstitel:European Meteorological Society – European Conference for Applied Meteorology and Climatology (EMS2021)
Veranstaltungsort:Online
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:3 September 2021
Veranstaltungsende:10 September 2021
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Lotsenassistenz
Hinterlegt von: Temme, Dr.rer.nat. Marco-Michael
Hinterlegt am:11 Nov 2021 08:19
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:43

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