elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Coupled Multibody-Aerodynamical Simulation of High-Speed Trains Manoeuvres

Carrarini, A. (2002) Coupled Multibody-Aerodynamical Simulation of High-Speed Trains Manoeuvres. DLR-Interner Bericht. 532-2002-01. 46 S.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The effects of aerodynamical loads on the driving dynamics of high speed trains during common manoeuvres have been investigated. To this end a co-simulation MBS/CFD was implemented. A linear aerodynamical model, the panel method, was applied to the computation of the unsteady flow around the driving trailers for the examined manoeuvres in absence of cross wind. The multibody simulation program SIMPACK simulated the dynamical response of the vehicles to the resulting aerodynamical loads. Coupled and uncoupled simulations have been performed. In the uncoupled simulation the aerodynamical loads are computed on trains moving rigidly according to the nominal prescribed driving velocities. The small motion of the trains due to the aerodynamical loads is thus neglected in the aerodynamical subsystem. In the coupled simulations displacements and velocities computed by the multibody code at every time step as effect of the aerodynamics loads are passed back to the aerodynamical code and are embraced in the aerodynamical simulation of the next time step. The effect of operative conditions (different driving velocities, symmetrical and asymmetrical passing manoeuvres) and of environmental conditions (operations on open track or at tunnel entrance) have been investigated, according to the modelling limits imposed by the linear aerodynamical model.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/14319/
Dokumentart:Berichtsreihe (DLR-Interner Bericht)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2002,
Titel:Coupled Multibody-Aerodynamical Simulation of High-Speed Trains Manoeuvres
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Carrarini, A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2002
Open Access:Nein
Seitenanzahl:46
Status:veröffentlicht
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V FT - Fahrzeugtechnik
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik
Hinterlegt von: Klauer, Monika
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 21:42

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.