elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Improving driving range for FCEVs by use of an innovative metal hydride air-conditioning system

Pöhl, Joshua und Wimmer, Alexander und Bürger, Inga und Kordel, Markus und Heckert, Florian (2021) Improving driving range for FCEVs by use of an innovative metal hydride air-conditioning system. World Hydrogen Technology Convention, 2021-06-20 - 2021-06-24, online.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
1MB

Kurzfassung

Driving range of alternative powered vehicles, such as fuel cell electric vehicles (FCEV), became a core requirement and an unneglectable selling argument. Besides the energy efficiency of the powertrain itself and the body specifications, such as weight and air resistance factor, the auxiliaries need to be focused to extend vehicle range. As cooling and heating the cabin is one of the main energy consumers this presentation will elaborate an innovative concept to support or even substitute the vehicles conventional air-conditioning. The system is based on the reversible reaction of metal hydrides (MH) with hydrogen and uses the pressure difference between a high-pressure hydrogen tank and the fuel cell to provide heat and cold without producing water. So, without changing the chemical state of the hydrogen. Based on an existing lab-scale prototype, a mathematical model was validated and been implemented into the simulation platform 'KULI'. This contribution discusses the integration strategy of such a metal hydride air conditioning system into a FCEV and elaborates its impact on energy consumption and corresponding driving range in numerical simulations. Integrating a coolant to air heat exchanger into the HVAC box allows using both cold coolant from desorption side of the MH-reactor in summer and hot coolant from the absorption side in winter. Our results demonstrate significant energy saving potentials by reducing the utilization of electric climate compressor and electric PTC heater. Simulations also show that these benefits are not achieved by reducing passenger comfort, but instead both cool-down and warm-up times are even reduced.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/142943/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Improving driving range for FCEVs by use of an innovative metal hydride air-conditioning system
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Pöhl, JoshuaJoshua.Poehl (at) magna.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wimmer, AlexanderAlexander.Wimmer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bürger, Ingainga.buerger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6091-0431NICHT SPEZIFIZIERT
Kordel, MarkusMarkus.Kordel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2297-5936NICHT SPEZIFIZIERT
Heckert, FlorianFlorian.Heckert (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:22 Juni 2021
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:metal hydride, efficiency, fuel cell electric vehicle, driving range, thermal management simulation, Magna, KULI software
Veranstaltungstitel:World Hydrogen Technology Convention
Veranstaltungsort:online
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:20 Juni 2021
Veranstaltungsende:24 Juni 2021
Veranstalter :Peter Sauber Agentur Messen und Kongresse GmbH
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC Antriebssystem und Energiemanagement (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Technische Thermodynamik > Thermische Prozesstechnik
Institut für Fahrzeugkonzepte > Fahrzeugenergiekonzepte
Hinterlegt von: Wimmer, Alexander
Hinterlegt am:20 Jul 2021 15:28
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:42

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.