elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Effects of personal control for thermal comfort in long-distance trains

Maier, Julia und Zierke, Oliver und Hörmann, Hans-Jürgen und Goerke, Panja (2021) Effects of personal control for thermal comfort in long-distance trains. Energy and Buildings, 247, Seite 111125. Elsevier. doi: 10.1016/j.enbuild.2021.111125. ISSN 0378-7788.

[img] PDF - Postprintversion (akzeptierte Manuskriptversion)
688kB

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378778821004096

Kurzfassung

As a result of its low environmental impact the railway system is the prime candidate to enable domestic and continental mass passenger mobility. One important aspect determining the attractiveness of rail journeys is the thermal comfort that is provided in a passenger rail car. Newer approaches focusing on the improvement of thermal comfort in passenger rail cars are based on the idea to employ personalized comfort zones. It is generally assumed that individual control over indoor climate settings contributes to the passengers’ thermal comfort. The studies presented here further examine this assumption by considering the concept ‘‘thermo-specific self-efficacy” (specSE) as psychological construct in the context of thermal comfort in a railway car. Two studies with 11 human subject test runs including 172 subjects in total were performed in a mock-up of a passenger rail car. Environmental climate conditions in the mock-up were controlled and measured. It was found that specSE can be considered as a distinct construct and that it contributed substantially to the prediction of thermal comfort and climate satisfaction. In addition, it moderated the effects of available and exercised control. The presented results expand upon earlier findings for the concept of personal control and confirm the role of specSE for thermal comfort predictions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/142731/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Effects of personal control for thermal comfort in long-distance trains
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Maier, JuliaJulia.Maier (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1387-7939NICHT SPEZIFIZIERT
Zierke, OliverOliver.Zierke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0763-3372NICHT SPEZIFIZIERT
Hörmann, Hans-JürgenHans.Hoermann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6358-7027NICHT SPEZIFIZIERT
Goerke, PanjaPanja.Goerke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0340-388XNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2021
Erschienen in:Energy and Buildings
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:247
DOI:10.1016/j.enbuild.2021.111125
Seitenbereich:Seite 111125
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Niu, JianleiThe Hong Kong Polytechnic UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Santamouris, MattheosUniversity of New South Wales, SydneyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier
ISSN:0378-7788
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Thermal comfort Climate satisfaction Personal control Perceived control Thermo-specific self-efficacy Environmental psychology Long-distance trains
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Schienenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SC Schienenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGT BIT (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Luft- und Raumfahrtpsychologie
Hinterlegt von: Maier, Dr. Julia
Hinterlegt am:18 Jun 2021 15:47
Letzte Änderung:23 Okt 2023 07:57

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.