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Numerical investigations of rotational effects on boundary-layer instabilities on the Z49 open rotor model

Theiß, Alexander und Hein, Stefan und Pascal, Lucas und Julien, Cliquet (2022) Numerical investigations of rotational effects on boundary-layer instabilities on the Z49 open rotor model. In: AIAA SciTech 2022 Forum, Seiten 1-16. ARC. AIAA Scitech Forum 2022, 3.-7. Jan. 2022, San Diego, USA. doi: 10.2514/6.2022-2541. ISBN 978-162410631-6.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.2514/6.2022-2541

Kurzfassung

Spatial linear stability analyses are performed in order to study laminar-turbulent transition in the boundary layer on the Z49 rotor, rotating in a Ma = 0.75 freestream. In a rotating reference frame, terms corresponding to Coriolis and centrifugal forces appear in the linearized disturbance equations. However, the effect of these rotational terms on the stability of laminar boundary layers is only partially understood. The rotational terms' impact on the transition mechanisms is studied by neglecting or considering rotation in the linear local stability and parabolized stability equations. The present results show that rotation hardly affects the instability characteristics of Tollmien-Schlichting waves. On the other hand, rotation destabilizes the cross-flow instabilities, but not enough to trigger cross-flow-dominated transition at the investigated operating condition.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/142494/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:AIAA 2022-2541 Session: Instability and Transition X
Titel:Numerical investigations of rotational effects on boundary-layer instabilities on the Z49 open rotor model
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Theiß, AlexanderAlexander.Theiss (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4034-3246NICHT SPEZIFIZIERT
Hein, StefanStefan.Hein (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pascal, LucasOneraNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Julien, CliquetAirbusNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2022
Erschienen in:AIAA SciTech 2022 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2022-2541
Seitenbereich:Seiten 1-16
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:ARC
ISBN:978-162410631-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Laminar-turbulent transition, Linear stability theory, Parabolized stability equations, Rotational effects
Veranstaltungstitel:AIAA Scitech Forum 2022
Veranstaltungsort:San Diego, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:3.-7. Jan. 2022
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien, L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Theiß, Alexander
Hinterlegt am:01 Feb 2022 12:41
Letzte Änderung:07 Dez 2022 15:37

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