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The Largest Scales in Turbulent Pipe FLow

Bauer, Christian und Wagner, Claus (2021) The Largest Scales in Turbulent Pipe FLow. In: High Performance Computing in Science and Engineering – Garching/Munich 2020 Leibniz-­Rechenzentrum (LRZ). Seiten 148-149. ISBN 978-3-9816675-4-7.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
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Offizielle URL: https://doku.lrz.de/display/PUBLIC/Books+with+results+on+LRZ+HPC+Systems

Kurzfassung

A large amount of the energy needed to push fluids through pipes worldwide is dissipated by viscous turbulence in the vicinity of solid walls. Therefore the study of wall­bounded turbulent flows is not only of theoretical interest but also of practical importance for many engineering applications. In wall­bounded turbulence the energy of the turbulent fluctuations is distributed among different scales. The largest energetic scales are denoted as superstructures or very­large­scale motions (VLSMs). In our project we carry out direct numerical simulations (DNSs) of turbulent pipe flow aiming at the understanding of the energy exchange between VLSMs and the small­scale coherent structures. While the near­wall small­scale structures scale in viscous units, the outer flow VLSMs scale in bulk units. Hence the range of scales increases as the Reynolds number of the flow increases. In order to study the interaction between these structures, we carried out DNSs of friction Reynolds numbers up to ReΤ=2,880, where ReΤ=uΤR/ν is based on the friction velocity, the pipe radius and the kinematic viscosity. Besides a large Reynolds number, required for large scale separation, a sufficiently long computational domain is needed for VLSMs to settle. In a preliminary study the required computational domain length was estimated to L=42R.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/142187/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:The Largest Scales in Turbulent Pipe FLow
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bauer, ChristianChristian.Bauer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1838-6194NICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) DLR.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Mai 2021
Erschienen in:High Performance Computing in Science and Engineering – Garching/Munich 2020
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 148-149
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Bastian, PeterLRZ, GarchingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kranzlmüller, DieterLRZ, GarchingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brüchle, HelmutLRZ, GarchingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brehm, MatthiasLRZ, GarchingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mathias, GeraldLRZ, GarchingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Leibniz-­Rechenzentrum (LRZ)
ISBN:978-3-9816675-4-7
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Turbulent Pipe Flow, Direct Numerical Simulation, High Performance Computing
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Schienenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SC Schienenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGT BIT (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Hinterlegt von: Bauer, Christian
Hinterlegt am:17 Mai 2021 17:00
Letzte Änderung:18 Mai 2021 21:20

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