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Identification and assessment of a nonlinear dynamic actuator model for gust load alleviation in a wind tunnel experiment

Tang, Martin und Böswald, Marc und Govers, Yves und Pusch, Manuel (2021) Identification and assessment of a nonlinear dynamic actuator model for gust load alleviation in a wind tunnel experiment. CEAS Aeronautical Journal. Springer. doi: 10.1007/s13272-021-00504-y. ISSN 1869-5590.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
1MB

Offizielle URL: http://link.springer.com/article/10.1007/s13272-021-00504-y

Kurzfassung

In this paper, the effect of nonlinear actuator dynamics on the performance of an active load alleviation system for an experimental flexible wing is studied. Common nonlinearities such as backlash or rate limits are considered for the control surface actuator. An aeroelastic simulation model of a flexible wing with control surface is being used. With this, a parameter study is carried out to quantify the impact of the individual nonlinearities on the overall closed-loop performance by means of describing functions. Finally, the nonlinear actuator model with parameters identified from dedicated tests is experimentally validated allowing for an accurate prediction of the expected gust load alleviation performance.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/141893/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Identification and assessment of a nonlinear dynamic actuator model for gust load alleviation in a wind tunnel experiment
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Tang, MartinMartin.Tang (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Böswald, Marcmarc.boeswald (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8260-8623NICHT SPEZIFIZIERT
Govers, YvesYves.Govers (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2236-596XNICHT SPEZIFIZIERT
Pusch, ManuelManuel.Pusch (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:16 April 2021
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/s13272-021-00504-y
Verlag:Springer
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:System identification, Active load alleviation, Wind tunnel experiment, Actuator modeling, Nonlinear dynamics, Aeroservoelasticity
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugsysteme
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Strukturdynamik und Systemidentifikation
Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Tang, Martin
Hinterlegt am:26 Apr 2021 09:24
Letzte Änderung:23 Okt 2023 07:33

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