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Steady-state Flow Solutions for Delta Wing Configurations at High Angle of Attack using Implicit Schemes

Aggarwal, Arpit und Hartmann, Ralf und Langer, Stefan und Leicht, Tobias (2021) Steady-state Flow Solutions for Delta Wing Configurations at High Angle of Attack using Implicit Schemes. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XIII Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Designbook series (NNFM), 151. Springer International Publishing. Seiten 271-281. doi: 10.1007/978-3-030-79561-0_26. ISBN 978-3-030-79561-0.

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2MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-79561-0_26

Kurzfassung

Finding fully converged, steady-state solutions of the compressible Reynolds Averaged Navier-Stokes (RANS) equations for aerodynamic configurations on the border of the flight envelope often poses serious challenges to solution algorithms that have proven robust and successful for configurations at cruise conditions. Examples of such cases are agile configurations at high angles of attack. When trying to compute solutions in these scenarios, one often observes that the solution process breaks down after few iterations or that a steady-state RANS solution, although it may exist, cannot be reached with the employed solution algorithm. While, in general, no clear reason for this behavior can be identified, the complexity of these flows seems to be significantly greater compared to flows around transport aircraft in cruise flight. The flow fields are dominated by the interaction of shock waves with a system of vortices emanating from the leading edges on the upper surface of the wing, leading to massive flow separation. These flow features tend to be inherently unsteady and can be assumed to cause problems in computing a converged solution using an algorithm designed to find steady-state solutions of the RANS equations. To avoid these problems, it is not uncommon to calculate such configurations in an unsteady mode, which often comes at a rather high computational cost. This article demonstrates the necessity for implicit smoothers to approximate fully converged solutions of these challenging simulations. A numerical example is given to confirm that convergence is only possible using an exact derivative together with a suited preconditioner.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/141378/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Steady-state Flow Solutions for Delta Wing Configurations at High Angle of Attack using Implicit Schemes
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Aggarwal, ArpitArpit.Aggarwal (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hartmann, Ralfralf.hartmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0403-1221NICHT SPEZIFIZIERT
Langer, StefanStefan.Langer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Leicht, TobiasTobias.Leicht (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8038-2608NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:15 März 2021
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XIII
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:151
DOI:10.1007/978-3-030-79561-0_26
Seitenbereich:Seiten 271-281
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, Andreasandreas.dillmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldInstitut für Aerodynamik und Gasdynamik Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer International Publishing
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Designbook series (NNFM)
ISBN:978-3-030-79561-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:RANS, Delta wing, Implicit schemes, GMRes, Newton-Krylov, LUSGS, Steady-State
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, BS
Hinterlegt von: Aggarwal, Arpit
Hinterlegt am:06 Aug 2021 07:19
Letzte Änderung:01 Apr 2022 03:00

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