elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Assessment of dynamic pairwise wake vortex separations for approach and landing at Vienna airport

Holzäpfel, Frank und Strauss, Lukas und Schwarz, Carsten Walter (2021) Assessment of dynamic pairwise wake vortex separations for approach and landing at Vienna airport. Aerospace Science and Technology, 112, Seite 106618. Elsevier. doi: 10.1016/j.ast.2021.106618. ISSN 1270-9638.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
4MB

Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.1016/j.ast.2021.106618

Kurzfassung

The Wake Vortex Prediction System WSVS (WirbelSchleppenVorhersageSystem) has been developed to tactically increase airport capacity by employing dynamically adjusted aircraft separations for approach and landing without compromising safety. For this purpose, the WSVS considers the involved aircraft type pairing, the prevailing weather conditions, and the resulting wake vortex behavior. A Monte Carlo simulation study demonstrates that the WSVS is well adjusted to a reasonable level of safety. The simulation study evaluates the probability that wake vortices still linger within defined radii around the follower aircraft and compares this probability to measurement data collected at five major international airports. The potential of the WSVS to optimize aircraft separations is assessed by employing twelve months of traffic and weather prediction data collected at Vienna International Airport. Analyses of the separation reduction potential are established and compared to current regulations. Dependencies on prevailing headwind and crosswind conditions are discussed in terms of individual wake vortex behavior and statistical distributions of wake turbulence separations. The results indicate that substantial potential for safely reduced aircraft separations exists mainly under sufficiently strong crosswind conditions for any aircraft type combination requiring wake vortex separation minima.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/141251/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Assessment of dynamic pairwise wake vortex separations for approach and landing at Vienna airport
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Holzäpfel, FrankDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-3182-1832NICHT SPEZIFIZIERT
Strauss, LukasMeteoServe Wetterdienst GmbH / Austro Control GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schwarz, Carsten WalterDLR, FTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:5 März 2021
Erschienen in:Aerospace Science and Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:112
DOI:10.1016/j.ast.2021.106618
Seitenbereich:Seite 106618
Verlag:Elsevier
ISSN:1270-9638
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Wake vortices, Wake vortex advisory system, Approach and landing, Pairwise dynamic separations, Safety assessment
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt
Standort: Braunschweig , Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Verkehrsmeteorologie
Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Hinterlegt von: Holzäpfel, Dr. habil. Frank
Hinterlegt am:08 Mär 2021 08:21
Letzte Änderung:24 Mai 2022 23:47

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.